Rokem 2040 skončí prodej benzinových a naftových aut. Taková je vize Británie a Francie

Žádný benzín ani nafta. V budoucnu chce britská vláda na silnicích už jen čistý pohon (zdroj: ČT24)

Rok 2040 si současné vlády Velké Británie a Francie vybraly jako datum, kdy benzinové i naftové motory dostanou definitivní stop prodeje.

Britský tisk informoval o tom, že v této době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně elektrizovány. Konec by se tak měl týkat i hybridních aut vybavených jak elektrickým, tak benzinovým či naftovým motorem.

Úřady budou moci už od roku 2020 vymáhat poplatky od řidičů aut s naftovým motorem na těch silnicích, kde je nejvíce znečištěné ovzduší, jestliže se kvalita ovzduší nezlepší. Další opatření zahrnují modernizaci autobusů a vozidel hromadné dopravy a změnu silniční sítě, jako je výstavba kruhových objezdů, rychlostních nadjezdů a podobně, uvedla agentura Reuters.

  • Britská vláda zdůrazňuje, že je nutný rázný krok, protože znečištěné ovzduší si vybírá daň na zdraví lidí. 
  • Odhaduje také, že země přichází na produktivitě o 2,7 miliardy liber (78,6 miliardy korun) ročně.
  • Zdroj: ČTK

Nezávislý motoristický novinář Michael Kudela považuje za pozitivní zprávu to, že jde o vzdálený termín. Uvedl, že například v posledních pěti letech je vývoj velmi převratný, a proto se nebojí, že by se tento úkol nedal splnit, pokud jde o konstrukci automobilů. Navíc tak mají i výrobci automobilů čas se připravit.

Události ČT: Britská vláda chce bojovat se znečištěním. Od roku 2040 by z Londýna měly zmizet spalovací motory (zdroj: ČT24)

Dodal také, že během provozu jsou elektromobily z hlediska emisí relativně v pořádku, ale jejich výroba je složitá a hlavně je složitá výroba jejich baterií. Celkově vzato pak podle něho nyní v ekologičnosti odpovídají nejúspornějším autům se spalovacími motory.

Připomněl i úvahy britské vlády o opuštění jádra a na to navazující otázky, z čeho se bude v roce 2040 elektřina vyrábět. Za spornou pak považuje snahu zakázat i hybridní auta.

Novinář Kudela o britském návrhu a jeho ekologičnosti (zdroj: ČT24)

Ambiciózní plán si vytyčili i Francouzi

Ve Francii by se do roku 2040 měly přestat prodávat benzinové i naftové automobily. Tento ambiciózní cíl představil počátkem července francouzský ministr životního prostředí Nicolas Hulot. Podle agentury DPA nicméně zatím není příliš jasné, jakým způsobem chce francouzská vláda stanoveného cíle dosáhnout.

Hulot připustil, že odchod od benzinových a naftových automobilů představuje „obtížný cíl“. Francouzské automobilky však podle něj mají projekty, které mohou jeho dosažení zajistit.

  • V první polovině letošního roku se benzinová a naftová vozidla podílela na novém vozovém parku ve Francii zhruba 95 procenty. 
  • Tržní podíl elektromobilů činil podle agentury Reuters pouze 1,2 procenta a podíl hybridních vozů 3,5 procenta.

Výrobci tvrdí, že pomoci může i modernizace

Francouzská společnost PSA Group, která vyrábí automobily značky Peugeot a Citroën, k tomu uvedla, že vládní cíl jde ruku v ruce s jejím záměrem nabízet do roku 2023 elektrické či hybridní verze u 80 procent jejích vozů. Mluvčí podniku nicméně dodala, že PSA bude v případě budoucího zákazu prodeje benzinových a naftových automobilů ve Francii pokračovat v jejich výrobě pro zahraniční trhy.

Evropské sdružení výrobců automobilů upozorňuje, že elektrické a hybridní motory nejsou jedinou variantou pro budoucnost automobilového průmyslu a že automobilky stále investují do modernizace benzinových a naftových technologií.

Zlepšování spalovacího motoru a čisté naftové technologie budou i nadále hrát významnou roli ve snižování emisí oxidu uhličitého.
Z prohlášení Evropského sdružení výrobců automobilů

Ve hře není jen elektřina

Za možné palivo budoucnosti se v současné době považuje i vodík. Zatím je jen alternativní technologií, ale v jeho budoucnost věří čím dál více nezávislých expertů i korporací.

Vodík se dá pro pohon automobilů použít rovnou dvěma způsoby. Jedním z nich je přímé spalování v motoru, tedy v podstatě stejná cesta pohonu auta, jako je spalování ropných produktů. Brání tomu však několik překážek – jednak nutnost speciálního motoru, ale především to, že vodík by musel být bezpečně uložen v autě v tekutém skupenství, tedy při teplotě minus 253 stupňů Celsia.

Ve hře je navíc mnoho dalších komplikací. Zatím se s tímto využitím jen experimentuje, v poslední době nedošlo k žádnému zásadnímu průlomu. Možná zajímavější je proto jiná cesta, a to kombinace přímého spalování vodíku s klasickým spalovacím motorem.

Dalšími alternativami ropy a nafty jsou pak líh, řasy, geneticky modifikované rostliny, kuchyňský olej, vzduch či zemní plyn.

V Česku v současné době pokračuje program podpory alternativních paliv (elektřina, zemní plyn, vodík). Elektřina má zatím před ostatními palivy výrazný náskok.

  • Elektřina          280
  • CNG                    143
  • LNG                         1
  • Vodík                      1
  •  
  • Zdroj: MPO, stav ke konci roku 2016