ANALÝZA: Babiš ve druhém kole mobilizoval voliče v pohraničí a na Hané

Andreji Babišovi se ve volbách podařilo přesvědčit jen 41,7 procenta voličů, což mu na zisk Pražského hradu nestačilo. Jeho výsledek je horší než před pěti lety u Jiřího Drahoše a před deseti lety u Karla Schwarzenberga; Schwarzenberga sice na počet hlasů překonal, Drahoše ovšem nikoliv, a to i navzdory tomu, že ve druhém kole byla letošní volební účast rekordně vysoká. Kde se Andreji Babišovi dařilo přesvědčovat nové voliče?

Někdejší podnikatel, expremiér a poslanec za hnutí ANO Andrej Babiš se dostal do druhého kola volby hlavy státu a jeho ztráta na vítěze Petra Pavla v tu chvíli činila přibližně 23 tisíc hlasů.

Těsnost výsledku pro něj v tu chvíli mohla být povzbuzující, zvláště v kontextu vysoké volební účasti a zájmu českých občanů o prezidentské volby; kampaň do druhého kola však nezačala nejšťastněji. Už tisková konference po prvním kole byla velmi konfrontační a agresivní a sám kandidát pak přiznal, že se mu nepovedla. Připustil například, že udělal na tiskové konferenci chybu, když řekl, že Pavel „vítal invazi sovětských vojsk v roce 1968“.

Velkým tématem se staly také Babišovy billboardy, na nichž se vymezoval proti protikandidátovi, když uváděl, že on je diplomat, a ne voják. V neposlední řadě bylo pro volební kampaň minimálně nešťastné jeho vyjádření v prezidentské debatě ČT, že by neposlal vojáky na pomoc spojencům. O tom, že se jednalo o velkou chybu, svědčí i citace Andreje Babiše, kterou přinesla ČTK. Na setkání s voliči v Brně doslova k tomu řekl: „A potom jsem to trošku pos*al.“

To všechno se jistě určitou mírou podepsalo na jeho konečném volebním neúspěchu. Petr Pavel ho předstihl bezmála o milion hlasů, při mimořádné volební účasti však bral hodně i Babiš; podpořilo ho 2,4 milionu voličů. 

Důraz na počty hlasů

Z víkendové bilance se nyní expremiér snaží těžit, a protože dlouhodobě pracuje s image úspěšného podnikatele a politika, respektive úspěšného člověka, snaží se svůj volební neúspěch přetavit ve výhodu. Na povolební tiskové konferenci a následně i na svém twitterovém účtu přišel s argumentací, že ve volbách získal více hlasů než strany vládní koalice.

Argumentace je to však nepřesná a má několik překážek. Zaprvé se jedná o jinou podobu volebního systému. Zatímco ve sněmovních volbách jde o poměrný volební systém, hlava státu je volena dvoukolovým většinovým systémem. Voliči se rozhodují jinak v každém typu voleb a nelze úspěch v jedněch volbách aplikovat na jiný typ voleb.

Další překážkou jeho argumentace je, že se jedná o volbu osobní. Nejde o volbu politické strany, ale Andreje Babiše jako osoby. A s tím úzce souvisí třetí argument. Aby mohl přetavit svůj volební zisk v prezidentských volbách do úspěchu ve volbách sněmovních, muselo by být Česko i pro volby do dolní komory jedním volebním obvodem.

Jedině tak by mohl být Andrej Babiš lídrem kandidátky v celém Česku a získávat podporu napříč regiony. To je mimochodem model, který na Slovensku zavedl v devadesátých letech Vladimír Mečiar, když posiloval svůj takzvaný mečiaristický režim. Slovensko se stalo jedním obvodem právě proto, aby od Bratislavy až po Košice mohli voliči volit právě jeho.

Tohoto může Andrej Babiš využívat ve volbách prezidentských, ne však sněmovních, kdy je pro sněmovní volby republika rozdělena do čtrnácti volebních obvodů.

Kde uspěl Andrej Babiš a jeho kampaň v druhém kole?

Mezi okresy, v nichž Andrej Babiš dosáhl nejlepších výsledků, patří Karviná, Bruntál, Most, Louny či Teplice. Platilo to pro první kolo a zcela totožně i pro kolo druhé. Kde se mu ale dařilo získat nejvíce nových voličů? Kde nejvíce posílil zisk svých hlasů mezi prvním a druhým kolem?

Velmi silnou pozici měl už po prvním kole v okrese Přerov. Andrej Babiš zde získal už v prvním kole přes 43 procent hlasů, do druhého kola ji ještě o 10 procentních bodů zvýšil na 53 procent. Obecně se dá říct, že střed Moravy byl Andreji Babišovi ve druhém kole nakloněný. O 9,3 procentního bodu vzrostla podpora také v okrese Prostějov a o 9,6 procentního bodu v okrese Kroměříž. 

Shodou okolností se ve všech třech případech jedná o okresy, v nichž jsou některé z firem holdingu Agrofert, který patří do Babišova svěřenského fondu. V Přerově je to společnost PRECHEZA, v okrese Prostějov pak PROFROST a Navos Farm Technics, přímo ve městě Kroměříž pak masna Kmotr či zemědělská firma Navos.

Podobně vysoký nárůst hlasů mezi prvním a druhým kolem můžeme sledovat v okresech Domažlice či Jeseník.

Naopak nejnižší nárůst hlasů zaznamenal v okresech, které pro Andreje Babiše dopadly i z hlediska výsledků nejhůře. Jedná se o Prahu a k ní přiléhající okresy, dále Beroun či Mělník. Nárůst hlasů mezi prvním a druhým kolem se v těchto okresech pohybuje mezi 3,5 až 5,5 procentního bodu. A to je něco, co vzhledem k počtu voličů také vedlo k tomu, že Andrej Babiš nemohl druhé kolo vyhrát. Nepodařilo se mu přesvědčit dostatek voličů mezi prvním a druhým kolem.