Národní muzeum dominuje Václavskému náměstí už 130 let. Jeho stavbu komplikovalo počasí i hledání vhodného místa

Za výstavbou Národního muzea v Praze stála potřeba získat větší prostory pro jeho sbírky. Myšlenku na Panteon, který by dominoval Václavskému náměstí, přitom navrhoval už František Palacký. Stavbu vítězného projektu od Josefa Schulze pak komplikovala jednání o parcele, ale i nepříznivé počasí. Budova byla nakonec slavnostně otevřena 18. května roku 1891. Potřeba získat větší prostory tím ale neskončila.

Současně největší muzeum v České republice vzniklo roku 1818 jako Vlastenecké muzeum z iniciativy několika významných příslušníků české šlechty. Mezi nimi byl například hrabě František Antonín Kolovrat, hrabě Prokop Hartman či Goethův přítel Kašpar ze Šternberka.

Zpočátku mělo muzeum charakter soukromých neveřejných sbírek. Ty byly shromažďovány v klášteře svatého Jakuba na pražském Starém Městě, ale také v bytech. Zaměřovaly se především na přírodovědu.

Prvním stálým sídlem muzea se stal Šternberský palác na Hradčanech, v němž aktuálně sídlí Národní galerie. Po dvou desítkách let, roku 1840, vypracoval František Palacký návrh na vybudování vědeckého a uměleckého centra na břehu Vltavy, dnešním Smetanově nábřeží. Sídlit zde měla například také výtvarná akademie nebo konzervatoř.

„Palackého stavební program požadoval nejen výstavní sály pro geologii, mineralogii, zoologii, botaniku, archeologii, numismatiku, knihovnu, archiv, sbírky grafiky, ale i pro lapidárium a kromě studoven a čítáren žádal i zřízení depozitářů,“ připomíná Národní muzeum na svých webových stránkách.

Výstavba se ale nakonec neuskutečnila a v polovině čtyřicátých let 19. století se muzeum přestěhovalo do Nostického paláce Na Příkopě. Prostory se však později ukázaly jako nevhodné, a to kvůli malým rozměrům. Sbírky totiž rychle narůstaly.

Muzeum na Karlově náměstí?

Kníže Karel III. Schwarzenberg proto v roce 1861 podal zemskému výboru žádost o zbudování nového sídla. Pro výstavbu se snažil získat dotaci. Jednání pokročila až o tři roky později, kdy český sněm odhlasoval usnesení podporující stavbu nové budovy muzea, která měla zároveň reprezentovat tehdejší Království české.

V roce 1865 požádal zemský výbor pražskou městskou radu o parcelu na Karlově náměstí. „Radním se tento plán nelíbil, a tak se jednání vleklo ještě několik let,“ podotýká muzeum.

Postupně na stavbu také začala finančně přispívat česká šlechta a průmyslníci s představiteli tehdejší inteligence. Na vznik muzea daroval jednu z nejvyšších částek císař František Josef I., podle dobových pramenů sponzoroval dílo deseti tisíci zlatými.

O konečné umístění se zasloužil Rieger

V sedmdesátých letech 19. století se začaly bořit hradby kolem Nového Města. František Ladislav Rieger tehdy přišel s nápadem využít pro novostavbu pozemek na místě po zbořené Koňské bráně na horním konci Václavského náměstí. Parcelu Praha darovala muzeu roku 1876. Plocha o celkové výměře 13 598 metrů čtverečních přišla všem zastáncům nové budovy vhod, čímž úvahy o výstavbě na Karlově náměstí skončily.

„Skutek ten, jímž královská Praha stala se předním zakladatelem příští monumentální budovy muzejní, bude zlatým písmem zaznamenán v dějinách ústavu našeho. Nevyhyne po věky z paměti českého národa, ano i vzdělaného světa,“ připomíná ČTK dobovou jednatelskou zprávu.

I přes existující plochu pro výstavbu ale dál přetrvávaly potíže. „Uběhlo ještě několik let, než se podařilo stavbu prosadit. Až 28. 7. 1883 se zemský sněm vrátil ke svému rozhodnutí z roku 1864 a dal pokyn, aby zemský výbor předložil stavební plán. Stavební program vypracovaný 14. 11. 1883 charakterizoval účely a podstatné rysy připravované budovy. Mimo jiné požadoval pro přírodní sbírky asi 4100 metrů čtverečních výstavních ploch, pro sbírky kulturněhistorické asi 2180 metrů čtverečních a pro knihovnu asi 350 metrů čtverečních,“ přibližuje muzeum na webu. S prostory pro depozitáře se přitom nepočítalo.

Mezi nápady zvítězil Panteon

Stavební program se dočkal schválení v roce 1883 a o rok později přišlo do konkurzu 27 projektů. Mezi soutěžící se zařadili architekti Antonín Viktor Barvitius, Antonín Baum, Hanuš Koch, Josef Schulz, Antonín Wiehl a Achill Wolf, kteří byli k účasti přímo vyzváni.

Porota vedená Josefem Hlávkou zvolila projekt Josefa Schulze, a to zejména kvůli návrhu dominantního Panteonu. Národní muzeum však připomíná, že tento nápad obsahovalo už Palackého zpracování.

Josef Schulz se narodil 11. dubna 1840 v Praze. Právě tam se zapsal do české architektury několika významnými budovami. Mezi ně patří Národní muzeum na Václavském náměstí, dále pak modernější a účelněji řešené Uměleckoprůmyslové muzeum a v neposlední řadě Rudolfinum, které projektoval společně se svým učitelem Josefem Zítkem. Byl rovněž autorem dostavby Národního divadla, které se ujal po tragickém požáru v srpnu 1881.

Schulz jakožto významný představitel české neorenesance při své tvorbě vycházel z italské a české renesance. Ovlivněn byl vídeňským historismem a projevoval smysl pro urbanistický kontext. Jeho stavby se vyznačují strohostí a přesností.

Věnoval se rovněž zahradní architektuře a působil také jako restaurátor. Obnovil například sgrafita Schwarzenberského paláce v Praze na Hradčanech. Zemřel 15. července 1917.

Zdroj: ČTK

Josef Schulz
Zdroj: ČTK

Základy se začaly kopat v létě 1885. Stavba, jejíž náklady vyšplhaly na bezmála dva miliony zlatých, měla být dokončena za čtyři roky. Ačkoliv práce postupovaly vcelku rychle a již v roce 1888 se zdálo, že by mohly skončit, zdrželo je nepříznivé počasí. Následně bylo ještě potřeba zařídit interiéry.

„Stavba jest již dokonána,“ připomíná konstatování výboru ze čtvrtého května 1891 Národní muzeum. Zemský sněm asi měsíc po obdržení tohoto dopisu rozhodl o tom, že část budovy bude moci využívat i Česká akademie pro vědy. „Zahajovací slavnost České akademie, uspořádaná v Panteonu 18. května 1891, se stala současně slavnostním zpřístupněním nové budovy Muzea Království českého,“ píše na webu Národní muzeum.

Spor o pomník svatého Václava

Schulzovu stavbu tehdy obklopoval klidný park, který volně navazoval na někdejší Koňský trh. Toto okolí se upravovalo počátkem devadesátých let 19. století. Součástí muzejní rampy měl být i chystaný pomník knížete Václava. S tím ale nesouhlasil autor sochy Josef Václav Myslbek, kterého podporoval i mecenáš Josef Hlávka. Schulz nakonec svůj boj prohrál a jezdecká socha tak stojí o několik metrů níže na náměstí.

Objekt, pro nějž našel Schulz inspiraci i v budově Nové Ermitáže v Petrohradě, je ale přesto na uměleckou výzdobu bohatý. Podíleli se na ní přední umělci včetně Myslbeka nebo jeho kolegů Jana Štursy a Ladislava Šalouna, či malíři Václav Brožík, Vojtěch Hynais nebo Julius Mařák.

Socha sv. Václava na Václavském náměstí
Zdroj: ČTK

Muzeum trápil nedostatek prostoru

Největším nedostatkem budovy, která byla v roce 1962 prohlášena národní kulturní památkou, se již krátce po dostavbě ukázala být kapacita depozitárních prostor.

Tento problém se ukázal i při ostrém provozu. Svými rozměry nestačila budova ani jednomu z neznámějších exponátů, kostře plejtváka myšoka. Velryba, která se veřejnosti představila roku 1893, totiž byla příliš dlouhá a museli ji před vystavením zkrátit o několik ocasních obratlů. Vzhledu nového muzejního paláce navíc škodil i tehdy všudypřítomný kouř z kamen a továren.

Krátce před první světovou válkou se objevily plány na přístavbu, jež měla vyrůst na místě Čelakovského sadů. Obavu o nedostatečnost prostor vyjádřil už v roce 1904 tehdejší muzejní jednatel Alfréd Slavík. „Proto vypracoval na přelomu let 1912 a 1913 profesor Jan Koula, tehdy ředitel historicko-archeologického oddělení, projekt na přístavbu k muzejní budově v prostoru Čelakovského sadů,“ vysvětluje Národní muzeum.

Projekt se však realizace nedočkal, stejně jako několik dalších. Na nové prostory v bezprostředním sousedství si muselo muzeum počkat až do roku 2006, kdy získalo budovu někdejšího Federálního shromáždění. Tím se také otevřela cesta k rekonstrukci, která začala v roce 2011. Náklady na ni dosáhly 1,8 miliardy korun. Návštěvníky pak muzeum znovu přivítalo v roce 2018.

Budovu poničila válka i výstavba metra

Budova národního muzea však byla několikrát poničena v důsledku historických konfliktů. Na konci druhé světové války, sedmého května 1945, ji zasáhla bomba. Neblaze se na ní podepsala také okupace armádami Varšavské smlouvy z roku 1968.

„Sovětští vojáci záměrně a zcela nesmyslně těžce poškodili hlavní průčelí střelbou z kulometů a samopalů. Střely způsobily mnoho děr v pískovcových sloupech a v omítce, poničily kamenné sochy a reliéfy, poškodily mimo jiné tapety v zasedací síni a stěny v ředitelně, způsobily i škody v některých depozitářích. Tato těžká devastace fasády si vynutila v letech 1970–72 její generální opravu. Plomby ve starém ztmavlém hořickém pískovci jsou však podnes patrné,“ popisuje web muzea.

Dominanty Václavského náměstí se ovšem dotkly i práce při výstavbě pražského metra. Muzeum kvůli nim přišlo mimo jiné například o zdobné vlajkové stožáry. Vznikly ale také trhliny ve zdivu, které musely být následně zaceleny. Po výstavbě takzvané severojižní magistrály pak budova čelí prachu a hluku z dopravy.

Tanky vojsk Varšavské smlouvy před budovou Národního muzea (pořízeno 21. srpna 1968)
Zdroj: Jaromír Čejka/ČTK

Národní muzeum je největší institucí svého druhu v České republice. Organizačně se skládá z pěti odborných složek: Historického a Přírodovědeckého muzea, Knihovny Národního muzea, Náprstkova muzea asijských, afrických a amerických kultur a Muzea české hudby.

Na jeho činnosti se podílí více než tři sta odborných pracovníků a instituce rovněž ročně vydá přes tři sta publikací. Celkový počet sbírkových předmětů Národního muzea pak přesahuje dvacet milionů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 1 hhodinou

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 4 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 5 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 15 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 15 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...