Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan má vést i pod zastavěným územím. Místním se to nelíbí

Události: Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan (zdroj: ČT24)

Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan, jedna z nejdražších a nejkomplikovanějších staveb v historii Česka, má problémy. Z velké části má vést tunelem a Ústí nad Labem trvá na zastávce v centru. To by ale znamenalo stavět pod obcemi v Polabí, kterým se takový plán nelíbí. Cestu z Prahy do Drážďan by trať měla zkrátit na 50 minut.

Hlavní koridor do Německa vede údolím Labe. Časem by mohl být v tunelu, a to i pod místem, kde si teď na třicet rodin staví domky. Ti se nyní podle starostky Trnovan Martiny Čechové obávají otřesů a hlukové zátěže. Podotýká, že jako obec o změně trasy nevěděli a vnímají to jako podraz.

Vysokorychlostní trať má spojit Prahu a Drážďany. Novější varianta počítá se zastávkou v Ústí nad Labem. V podzemí by měl být vysokorychlostní vlakový terminál.

Vedení města Ústí nad Labem za tuto variantu lobbuje. Čeká od ní velký ekonomický prospěch celého města. „V zásadě se staneme předměstím Prahy a předměstím Drážďan,“ slibuje náměstek primátora Martin Hausenblas (PRO! Ústí).

Původně měla vést jinudy

Původní uvažovaná trasa vede po druhé straně řeky, také tunelem. Krajské město přitom míjí. Zastávka by měla být úplně mimo obydlená území. S touto variantou už deset let ve svých plánech počítá Ústecký kraj a řídily se jí i obce.

„Teprve se budeme bavit o tom, která varianta bude nejméně devastující pro životní prostředí a obyvatele kraje,“ uvádí hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO).

Správa železnic předpokládá, že výsledná varianta vzejde zejména ze závěrů právě vznikající pracovní skupiny.

Trať dál podle ministerstva dopravy povede tunelem pod Krušnými horami. Německo její pokračování připravuje. V Česku by se mělo začít stavět za šest let.