Školy v Česku stále zůstávají kvůli šíření koronaviru z velké části uzavřené, zatím to ani nevypadá, že by se situace měla v nejbližší době změnit. Jaké slabiny ukázala pandemie ve školství, a jak jsou na tom žáci a studenti v souvislosti se socializací? O tom v Interview ČT24 mluvil učitel z Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře Tomáš Míka, který vyhrál v anketě Zlatý Ámos 2020.
Kamera není ideální, za návrat do školy budou studenti vděční, říká nejoblíbenější učitel
Zlatý Ámos 2020 v Interview ČT24 řekl, že Jan Ámos Komenský by ze současné situace příliš nadšený nebyl. „Zároveň by se tím nenechal zaskočit a hledal by způsoby, jakými dětem nebo studentům školní docházku co nejefektivněji nahradit,“ uvedl Míka.
Zároveň zmínil, že na pololetním vysvědčení známkoval klasicky, na slovní hodnocení nepřistoupil zejména z toho důvodu, že učí velkou spoustu studentů. „Těch důvodů je spousta. Náročnější to určitě bylo i proto, že jsme se se studenty tak často neviděli, těch údajů o nich máme méně,“ řekl. Přiznal, že psát slovní hodnocení je náročnější. „Toho náročného je teď na učitele tolik, že bych se do toho slovního hodnocení nepouštěl,“ dodal.
Míka: Kamery – to není úplně ono
Podle Míky je teď velkým problémem to, že učitelé nemají možnost poznat své žáky či studenty blíže. „Kamery – to přece jenom není úplně ono, zvlášť když ty kamery nezapínají. Živý kontakt prostě nahradit nejde. My navíc máme tu výhodu, že se nepotkáváme jenom ve škole. Tábor je celkem malé město, takže se potkáváme i mimo školu,“ řekl.
Problém je podle něj hlavně u studentů, které učí první rok, protože se viděli jenom v září. „Pak už ne, nebo jenom v rouškách, případně při rotační výuce,“ uvedl. Individuální konzultace se studenty zatím neměl, uvedl však, že na ně zřejmě dojde ve druhém pololetí. „Tohle pololetí se toho měnilo tolik, že jsme se soustředili na to, jak výuku udržet v nějakém rytmu nebo tempu a příliš neztrácet,“ uvedl.
Pandemie podle Míky vzala studentům hlavně možnost být spolu. „Chybí jim prostě sociální kontakt, být s přáteli. Stejně důležité je vídat se i s těmi, které třeba úplně rádi nemají nebo kteří jim tak blízcí nejsou. Škola je i od toho, aby se naučili vycházet mezi sebou,“ upozornil Míka. „Trend, kdy tady slábnou komunikační, sociální schopnosti, už tady je nebo byl i před covidovou krizí. Teď se ještě zesílí,“ dodal.
Jaké bude druhé pololetí?
V souvislosti s druhým pololetím Míka řekl, že doufá, že přibude hlavně osobních setkání, byť prostřednictvím kamer. „I když jsem říkal, že to naplno nikdy nepůjde, tak se budu pokoušet co nejvíce napodobit výuku naživo, zaměřovat se asi více na vztahy s každým individuálně,“ uvedl.
Podle Míky je současná situace pro studenty problém i z toho pohledu, že už trvá příliš dlouho. Tvrdí, že na jaře byli studenti soustředěnějsí a také aktivnější. „Teď už se do potíží dostávají i ti, u kterých bych to nikdy nečekal, je to na ně prostě už dlouhé,“ upozornil. Doufá, že až to bude možné, budou studenti vděční, že se mohou do školy vrátit, to stejné očekává i od svých kolegů.
Důležité bude podle učitele také zvládnout samotný návrat do školy. Podle něj zřejmě nepůjde hned o „zběsilou výuku“. „Budeme se se studenty společně ptát a zjišťovat, v jakém stavu se vracíme a co pro nás bude nejlepší,“ dodal Míka.