Vysokorychlostní spojení Brno–Ostrava bude do roku 2030, plánuje SŽDC. Vlaky pojedou tři čtvrtě hodiny

Během jedenácti let by mělo být kompletní vysokorychlostní železniční spojení Brna s Ostravou. Správa železniční dopravní cesty chce mít do roku 2030 hotovou novou trať z Prosenic u Přerova do Ostravy, která naváže na zmodernizovanou trať Brno–Přerov. Půjde nejspíše o první dokončený delší vysokorychlostní úsek v Česku

Železniční trať z Přerova respektive Prosenic do Ostravy prošla modernizací na počátku století, ale vlaky zrychlily jen mírně – na potenciální maximum (tedy 160 km/h) se rozjedou pouze v několika kratších úsecích mezi Suchdolem nad Odrou a Svinovem. Mnohem výraznější zrychlení by ale mělo nastat před koncem příštího desetiletí, kdy by měla na Moravě vzniknout zcela nová trať s maximální rychlostí 320 km/h.

„Tak jak máme informace, tak se bavíme o možnosti dokončení prací před rokem 2030 naprosto bezpečně. Zkušenosti ze zahraničí nám ukazují, že zprovoznit novou trať i na zelené louce v kilometrických nuancích, které tady jsou nějakých 60–70 kilometrů, je možné v horizontu tří let,“ řekl vedoucí oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technologického rozvoje Správy železniční dopravní cesty Petr Provazník.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) očekává, že se po dokončení vysokorychlostní tratě a zároveň modernizaci tratě z Přerova do Brna na rychlost až 200 km/h – která by měla skončit v roce 2028 – zkrátí jízdní doba z Ostravy do Brna na tři čtvrtě hodiny. To považuje za srovnatelné s cestou z Poruby do centra Ostravy, věří proto, že vysokorychlostní spojení spoustu lidí motivuje k tomu, aby z Ostravy neodcházeli.

„Pokud se spojí Ostrava s Brnem do třičtvrtěhodiny, tak vznikne vlastně milionová moravská aglomerace, která může být značnou protiváhou Prahy, což z hlediska geopolitického není zanedbatelné,“ řekl náměstek.

Dvoukolejná vysokorychlostní trať Prosenice–Ostrava by měla vést v některých úsecích podél nynějšího koridoru, částečně podél dálnice D1. Po dokončení převezme od staré trati dálkové vlaky, čím vznikne více prostoru pro regionální dopravu a nákladní vlaky. 

„Napojení na současnou síť budou zcela jistě u Prosenic a do Ostravy-Svinova. Sjezdy jsou ještě předmětem řešení, v každém případě napojíme Hranice na Moravě,“ nastínil Provazník.

Pozemky začne SŽDC vykupovat v roce 2021 nebo 2022, až bude vydané územní rozhodnutí. Stavba bude stát desítky miliard, náklady na jeden kilometr vysokorychlostní trati vyčíslil Petr Provazník na 400 milionů korun. Ovšem tam, kde bude nutné postavit pro vlaky estakádu, půjde spíše o miliardu za kilometr a u tunelů ještě více.

V Moravskoslezském kraji ovšem působí zlou krev možné pokračování vysokorychlostní železnice za Ostravou. Měla by vést dále do Polska, není ale zatím jasné kudy. Bohumín letos v září neuspěl s žalobou, ve které si stěžoval, že mu zvažovaná trať do Polska brzdí rozvoj, protože se v katastru města počítá s několika variantami a na všech jsou zablokované pozemky.

Náměstek hejtmana Unucka nyní chce, aby se komise, jež koordinuje přípravu vysokorychlostních tratí, rozšířila o Moravskoslezský kraj a také o sousední polské kraje. „Stále nevíme, kudy to do Polska půjde. Snažíme se tlačit přes regionální i přes centrální úroveň, aby se to styčné místo dohodlo,“ řekl Unucka.

Ve druhé polovině příštího desetiletí by se mělo začít stavět ještě několik úseků vysokorychlostních tratí, spojení Ostravy s Přerovem a potažmo i Brnem bude ale nejdelší z nich. Kromě ní připravuje SŽDC stavbu nového vysokorychlostního výjezdu z Prahy na východ, prozatím ale skončí již v Poříčanech. Po roce 2030 by měly postupně vstoupit do provozu i další úseky nové trati z Prahy do Brna, z Brna do Břeclavi a připravuje se také stavba vysokorychlostní trati Praha–Drážďany.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 6 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 19 mminutami

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 26 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 13 hhodinami
Načítání...