Železnice se vyrovnává se sérií nehod. Bezpečností na kolejích se zabývá i tým z ministerstva

Události: Železnice se vyrovnává se sérií nehod (zdroj: ČT24)

Česká železnice se vyrovnává se sérií nehod. Strojvedoucí i dopravci poukazují na nedostatky v zabezpečení a žádají řešení po Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Bezpečností na kolejích se bude v úterý zabývat ministerská pracovní skupina.

Zhruba na čtvrtině tratí v Česku je kontrola značně omezená. Zatímco v minulosti býval se strojvedoucím v kabině ještě pomocník strojvedoucího, ve vlaku vlakvedoucí, na nádraží výpravčí, dnes je zejména na vedlejších tratích všechna práce jenom na strojvedoucím – nikdo není na nádražích a ve vlaku je sám s cestujícími.

Jediná kontrola přichází po telefonu, který vede k dispečerům. Tento systém provozu, takzvaný předpis D3, vznikl už v devadesátých letech a spoustě lokálek umožnil přežít. Zároveň ho ale kritici považují za zranitelný.

Problém mohou ilustrovat dva příklady. V roce 2011 srážka u Vodňan přinesla jednu oběť na životě a dvacet zraněných. Letos na začátku března u Čáslavi se při nehodě zranilo pět lidí. Pokaždé proti sobě vyjely dva vlaky kvůli lidské chybě. Systém takové situaci často nedokáže zabránit. 

Strojvůdci mluví o chabé kontrole, SŽDC se brání

„V roce 2008 – poté, co se na Šumavě srazily vlaky – jsme vydali bezpečnostní doporučení, aby právě na těchto tratích, kde je zjednodušené řízení dopravy, bylo instalováno zařízení, které zabrání nevědomé chybě strojvedoucího,“ upozorňuje generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Nové zabezpečovací zařízení však zatím dostala pouze jediná trať, ostatní dál spoléhají na starý telefon.

„Není zabezpečena kontrola, případně náprava chyby toho strojvedoucího. Ve stanici, když se strojvedoucí z nějakého důvodu rozhodne odjet, tak mu v tom nikdo a nic nezabrání,“ kritizuje současnou situaci člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek.

„Stojím za tím, že naše infrastruktura a zabezpečení tratí jsou naprosto dostatečné,“ hájí ale SŽDC její mluvčí Marek Illiaš.

Únava chronického rázu

V posledních týdnech se stalo na železnici několik mimořádných událostí. V některých případech zřejmě zafungoval i současný zabezpečovací systém – po projetí návěsti zakazující další jízdu se podařilo včas zastavit a nehodě zabránit v případě expresu na Rokycansku i prázdného vlaku na pražském Smíchově. Ve všech případech (i těch, které skončily nehodami) se však nakonec hovořilo hlavně o lidské chybě.

Sami strojvedoucí si ale opakovaně stěžují na problematické pracovní podmínky. Prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic nedávno upozornil na skutečnost, že obvyklou obětí zpoždění vlaků je jejich přestávka. Únava pak je podle něj „chronického rázu“.