Po dvou letech vybírání firmy se může stavět dálnice z Budějovic do Rakouska

Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo smlouvu na výstavbu dálnice D3 od Českých Budějovic na jih. Úsek Hodějovice–Třebonín bude částečně tvořit obchvat města, ale zároveň po něm auta dojedou až do okresu Český Krumlov. Na uzavření smlouvy jako první upozornil server Zdopravy.cz. Dvanáctikilometrový úsek dálnice podle kontraktu postaví italsko-slovenské sdružení JV Salini Impregilo/Doprastav za 5,8 miliardy korun bez DPH.

Z Českých Budějovic na hranice s Rakouskem vede dnes silnice proslulá řadou nehod včetně tragické havárie autobusu u Nažidel z roku 2003. Na mnoha místech silnice řidičům neodpouští vůbec nic, leckde nemá krajnici, kopec u Netřebic je nechvalně známým pojmem kvůli prudké zatáčce i prudkému stoupání.

V létě tudy přitom proudí tisíce aut k moři, v zimě do Alp, a navíc kamiony, které míří z Čech do Rakouska. To vše má nahradit dálnice z Českých Budějovic na hranice a stavbě její první části nyní nic nebrání.

Podle Ředitelství silnic a dálnic začnou práce na jaře, první auta pojedou po dálnici od krajského města k Hornímu Třebonínu v roce 2022. Harmonogram dává firmám na stavbu 42 měsíců. Pokud by v roce 2022 ještě nebyl hotov navazující úsek dále ke Kaplici – jehož zprovoznění však plánují silničáři na tutéž dobu – museli by řidiči sjet na silnici II. třídy a u Velešína se napojit na stávající státní silnici do Rakouska.

Výběr zhotovitele úseku Hodějovice–Třebonín byl komplikovaný. Nejlevnější nabídku dostalo ŘSD od italsko-tureckého sdružení firem Astaldi a IC İctas, které chtělo 3,9 miliardy korun bez DPH, silničáři ji však vyřadili. Italsko-slovenská nabídka za 5,8 miliardy byla druhá nejlevnější. O svém úspěchu ve výběrovém řízení informovala italská Salini Impregilo počátkem února, nyní již ŘSD zveřejnilo i podepsanou smlouvu.

Salini Impregilo má problémy na Slovensku. Další italská firma nedokončila opravu české D1

Tendr se nakonec táhl déle než dva roky od podzimu 2016 – ŘSD si to ovšem mohlo dovolit, protože stavební povolení stejně získalo až loni v září. Výsledek ovšem vzbudil pozornost vzhledem k referencím Salini Impregilo. Italská společnost staví na Slovensku část dálnice D1 od Žiliny k Vrútkám a podle Národní dálniční společnosti (NDS) má velké zpoždění. „Tunel Višňové byl proražen se zpožděním přibližně 9 měsíců, některé stavební objekty mají větší zpoždění,“ uvedla NDS na podzim. Podle slovenských médií se ovšem po její výzvě k urychlení prací tempo naopak snížilo.

Samo české Ředitelství silnic a dálnic má čerstvou zkušenost s jinou italskou společností Toto Costruzioni Generali, která byla vedoucím členem konsorcia opravujícího dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. I zde nabíraly práce zpoždění, dělníci práci nezazimovali a v prosinci zapadlo staveniště sněhem. Silničáři tvrdili, že na stavbě nebylo dost lidí.

Italská strana zase byla podle šéfa partnerského Geosanu Ivana Havla rozčarována z přístupu ŘSD. „Od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ řekl.

Spolupráce ŘSD s italskou firmou na modernizaci D1 skončila vypovězením smlouvy, nyní hledají silničáři nového zhotovitele.