Po dvou letech vybírání firmy se může stavět dálnice z Budějovic do Rakouska

Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo smlouvu na výstavbu dálnice D3 od Českých Budějovic na jih. Úsek Hodějovice–Třebonín bude částečně tvořit obchvat města, ale zároveň po něm auta dojedou až do okresu Český Krumlov. Na uzavření smlouvy jako první upozornil server Zdopravy.cz. Dvanáctikilometrový úsek dálnice podle kontraktu postaví italsko-slovenské sdružení JV Salini Impregilo/Doprastav za 5,8 miliardy korun bez DPH.

Z Českých Budějovic na hranice s Rakouskem vede dnes silnice proslulá řadou nehod včetně tragické havárie autobusu u Nažidel z roku 2003. Na mnoha místech silnice řidičům neodpouští vůbec nic, leckde nemá krajnici, kopec u Netřebic je nechvalně známým pojmem kvůli prudké zatáčce i prudkému stoupání.

V létě tudy přitom proudí tisíce aut k moři, v zimě do Alp, a navíc kamiony, které míří z Čech do Rakouska. To vše má nahradit dálnice z Českých Budějovic na hranice a stavbě její první části nyní nic nebrání.

Podle Ředitelství silnic a dálnic začnou práce na jaře, první auta pojedou po dálnici od krajského města k Hornímu Třebonínu v roce 2022. Harmonogram dává firmám na stavbu 42 měsíců. Pokud by v roce 2022 ještě nebyl hotov navazující úsek dále ke Kaplici – jehož zprovoznění však plánují silničáři na tutéž dobu – museli by řidiči sjet na silnici II. třídy a u Velešína se napojit na stávající státní silnici do Rakouska.

Výběr zhotovitele úseku Hodějovice–Třebonín byl komplikovaný. Nejlevnější nabídku dostalo ŘSD od italsko-tureckého sdružení firem Astaldi a IC İctas, které chtělo 3,9 miliardy korun bez DPH, silničáři ji však vyřadili. Italsko-slovenská nabídka za 5,8 miliardy byla druhá nejlevnější. O svém úspěchu ve výběrovém řízení informovala italská Salini Impregilo počátkem února, nyní již ŘSD zveřejnilo i podepsanou smlouvu.

Salini Impregilo má problémy na Slovensku. Další italská firma nedokončila opravu české D1

Tendr se nakonec táhl déle než dva roky od podzimu 2016 – ŘSD si to ovšem mohlo dovolit, protože stavební povolení stejně získalo až loni v září. Výsledek ovšem vzbudil pozornost vzhledem k referencím Salini Impregilo. Italská společnost staví na Slovensku část dálnice D1 od Žiliny k Vrútkám a podle Národní dálniční společnosti (NDS) má velké zpoždění. „Tunel Višňové byl proražen se zpožděním přibližně 9 měsíců, některé stavební objekty mají větší zpoždění,“ uvedla NDS na podzim. Podle slovenských médií se ovšem po její výzvě k urychlení prací tempo naopak snížilo.

Samo české Ředitelství silnic a dálnic má čerstvou zkušenost s jinou italskou společností Toto Costruzioni Generali, která byla vedoucím členem konsorcia opravujícího dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. I zde nabíraly práce zpoždění, dělníci práci nezazimovali a v prosinci zapadlo staveniště sněhem. Silničáři tvrdili, že na stavbě nebylo dost lidí.

Italská strana zase byla podle šéfa partnerského Geosanu Ivana Havla rozčarována z přístupu ŘSD. „Od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ řekl.

Spolupráce ŘSD s italskou firmou na modernizaci D1 skončila vypovězením smlouvy, nyní hledají silničáři nového zhotovitele.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...