Z Českých Budějovic na hranice s Rakouskem vede dnes silnice proslulá řadou nehod včetně tragické havárie autobusu u Nažidel z roku 2003. Na mnoha místech silnice řidičům neodpouští vůbec nic, leckde nemá krajnici, kopec u Netřebic je nechvalně známým pojmem kvůli prudké zatáčce i prudkému stoupání.
V létě tudy přitom proudí tisíce aut k moři, v zimě do Alp, a navíc kamiony, které míří z Čech do Rakouska. To vše má nahradit dálnice z Českých Budějovic na hranice a stavbě její první části nyní nic nebrání.
Podle Ředitelství silnic a dálnic začnou práce na jaře, první auta pojedou po dálnici od krajského města k Hornímu Třebonínu v roce 2022. Harmonogram dává firmám na stavbu 42 měsíců. Pokud by v roce 2022 ještě nebyl hotov navazující úsek dále ke Kaplici – jehož zprovoznění však plánují silničáři na tutéž dobu – museli by řidiči sjet na silnici II. třídy a u Velešína se napojit na stávající státní silnici do Rakouska.
Výběr zhotovitele úseku Hodějovice–Třebonín byl komplikovaný. Nejlevnější nabídku dostalo ŘSD od italsko-tureckého sdružení firem Astaldi a IC İctas, které chtělo 3,9 miliardy korun bez DPH, silničáři ji však vyřadili. Italsko-slovenská nabídka za 5,8 miliardy byla druhá nejlevnější. O svém úspěchu ve výběrovém řízení informovala italská Salini Impregilo počátkem února, nyní již ŘSD zveřejnilo i podepsanou smlouvu.
Salini Impregilo má problémy na Slovensku. Další italská firma nedokončila opravu české D1
Tendr se nakonec táhl déle než dva roky od podzimu 2016 – ŘSD si to ovšem mohlo dovolit, protože stavební povolení stejně získalo až loni v září. Výsledek ovšem vzbudil pozornost vzhledem k referencím Salini Impregilo. Italská společnost staví na Slovensku část dálnice D1 od Žiliny k Vrútkám a podle Národní dálniční společnosti (NDS) má velké zpoždění. „Tunel Višňové byl proražen se zpožděním přibližně 9 měsíců, některé stavební objekty mají větší zpoždění,“ uvedla NDS na podzim. Podle slovenských médií se ovšem po její výzvě k urychlení prací tempo naopak snížilo.
Samo české Ředitelství silnic a dálnic má čerstvou zkušenost s jinou italskou společností Toto Costruzioni Generali, která byla vedoucím členem konsorcia opravujícího dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. I zde nabíraly práce zpoždění, dělníci práci nezazimovali a v prosinci zapadlo staveniště sněhem. Silničáři tvrdili, že na stavbě nebylo dost lidí.
Italská strana zase byla podle šéfa partnerského Geosanu Ivana Havla rozčarována z přístupu ŘSD. „Od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ řekl.
Spolupráce ŘSD s italskou firmou na modernizaci D1 skončila vypovězením smlouvy, nyní hledají silničáři nového zhotovitele.