Aby bylo lépe, je nejprve hůře. Kvůli rozšíření D1 u Humpolce se uzavřel jeden pruh

8 minut
Události: Začalo zazimování D1 u Humpolce
Zdroj: ČT24

Na opravované D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru pracovníci během středy rozšířili větší část dálnice. Kvůli stahování aut do jednoho jízdního pruhu se tvořily kolony hlavně ve směru na Brno, měřily až 13 kilometrů. Práce na posunování betonových svodidel budou pokračovat také ve čtvrtek, řidiči musejí opět od rána počítat s omezením v obou směrech. Dělníci přestavují svodidla na úseku, kde nabrala rekonstrukce zpoždění – aby se na místo dostala zimní údržba, kdyby bylo třeba.

Dlouho po prvním sněhu a rovný týden po velkém kolapsu dopravy začalo opožděné zazimování dálnice D1 mezi 90. a 104. kilometrem, kde od letošního března probíhá modernizace. Dělníci přesouvají svodidla ke středu, aby se jízdní pruhy rozšířily na 3,75 metru.

Výsledkem by měla být lépe průjezdná dálnice, i když i poté zůstanou jízdní pruhy užší než za normální situace. Aby to bylo možné, je však nyní D1 průjezdná hůře. Ve středu i ve čtvrtek musí řidiči počítat s tím, že se kvůli posunům betonových svodidel musí vměstnat do jednoho jízdního pruhu.

Dopravní omezení začalo ve středu po sedmé hodině ráno, kdy se na dálnici objevily kužele vymezující tento jediný jízdní pruh. V obou směrech se pak vytvořily kolony. Problematický byl hlavně směr na Brno, kde řidiči popojížděli zhruba hodinu a kolona byla dlouhá až 13 kilometrů.

Největší předvánoční dopravní nápor, který začne v pátek, by již práce ovlivnit neměly. „Budeme se snažit za středu a čtvrtek zvládnout maximum, v ideálním případě celý úsek. Pokud bychom nedokázali napravit situaci na celém úseku, necháme vánoční svátky v klidu a vrátíme se 27. a 28.,“ shrnul plány mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Zároveň si však středu pochvaloval dosavadní průběh úprav, které provádějí společnosti Gefab a Kaska – nikoli tedy Geosan ze sdružení, které dosud na dálnici pracovalo, byť o zakázku měl také zájem. „Práce zatím probíhají velmi dobře,“ podotkl mluvčí.

Na středu ohlásilo ŘSD uzavírku levého pruhu mezi 104. a 101. kilometrem ve směru na Prahu a mezi 90. a 104. kilometrem ve směru na Brno. Ve čtvrtek by pak měl být jeden pruh neprůjezdný mezi 105. a 91. kilometrem ve směru na Prahu a mezi 90. a 105. kilometrem ve směru na Brno.

Předvánočním rozšířením to nekončí

Přesun svodidel však není všechno – i po něm zůstanou jízdní pruhy zúžené, opatření má především úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zpřístupnit zimní údržbě.

Aby mohla auta i za běžných okolností využívat celou šíři dálnice, bude potřeba větší zásah. Podle ŘSD jsou pod dálnicí u středového pásu kaverny, které je nutné zasypat, než nad nimi opět bude možné jezdit. Výdutě jsou v prostoru, kde má za obvyklých okolností být levý jízdní pruh asi na 600 metrech.

„Na začátku příštího roku tam nastoupíme, opravíme kaverny a připravíme ten úsek tak, abychom mohli dočasná betonová svodidla úplně odstranit,“ slíbil Jan Rýdl. Zatím avizují silničáři provoz ve zúžených pruzích do 5. ledna.

Pokračování modernizace v létě

ŘSD a ministerstvo dopravy odkazovaly v souvislosti se zdržením začátku zimní přestávky na italsko-česko-kazašské sdružení TGS Joint Venture, které mělo úsek zmodernizovat. Již v létě hovořili silničáři o zpoždění.

Sami stavbaři tvrdí, že měli problémy s přístupem ŘSD. Podle výkonného ředitele českého člena sdružení Geosan Group Ivana Havla si s nimi italská Toto Costruzioni Generali, která uskupení vedla, neporozuměla. „Od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ popsal.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa ovšem připomněl, že v minulosti mělo ŘSD s dodavateli a kvalitou jejich práce problémy. „Že je nějaký systém kvality, je normální systém, kterému se nemůže nikdo divit. (…) Dozoři jsou přísní, ale jsou tak přísní na každou jinou firmu,“ zdůraznil.

ŘSD v pondělí oznámila, že od smlouvy na opravu odstupuje, v úterý tentýž krok oznámili stavbaři. Obě strany nyní tvrdí, že smlouvu vypověděly jako první. Každopádně budou nyní silničáři hledat ve veřejné soutěži nového zhotovitele, podle Kroupy by mohl začít pracovat v létě.

Protože modernizace úseku Humpolec – Větrný Jeníkov nabere zpoždění, připustil šéf ŘSD, že může být v ohrožení plánovaný termín dokončení celé modernizace dálnice mezi Prahou a Brnem (resp. Mirošovicemi a Kývalkou), který je stanoven na rok 2021.

Přece jenom i ve sněmovně

Téma dálnice D1 a kolapsu dopravy na ní v minulém týdnu by se přece jenom mělo dostat i na program Poslanecké sněmovny. Vysvětlení situace chtěli slyšet opoziční lidovci od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) již v úterý, tehdy jim ale zařazení mimořádného bodu vetoval klub ANO, jehož členem Ťok je. Na debatu o D1 by se navíc stejně nejspíše nebylo dostalo, protože se poslanci téměř celý den přeli o program schůze.

Nakonec ale sněmovna souhlasila s tím, že se bude o dálnici jednat ve čtvrtek. Má to však podmínku. Předtím musí poslanci dokončit první čtení novely zákona o elektronické evidenci tržeb, kterou projednávali již pětkrát a debatu dosud neukončili. Hlavním bodem čtvrtečního jednání jsou přitom interpelace, na EET tedy dojde až po nich a jedině, když se podaří první čtení dokončit, přijde na řadu i debata o dálnici.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 6 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 7 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...