Nákladní auto vydávají za traktor. Ušetří za provoz, neplatí daň a projedou kdekoli

Na českých silnicích se ve stále větší míře objevují vozy, které sice vypadají jako běžná nákladní auta, formálně ale jde o traktory. Pro podnikatele je to levnější a výhodnější. Podmínky pro provoz traktorů jsou totiž výrazně mírnější než u náklaďáků.

Video Události
video

Události: Vypadá jako nákladní auto, ale je to traktor

„Má to obrovské výhody. Technická kontrola jednou za čtyři roky, povinné ručení je nižší, silniční daň se neplatí. Zákon to umožňuje,“ vysvětluje majitel „traktoru“ Radoš Holub z firmy Bezedos.

Traktor v podobě nákladního auta může dodat výrobce už hotový, nebo lze vůz dodatečně přestavět a úředně přeregistrovat. „Jsme obec s rozšířenou působností, kde technickou způsobilost vozidla schvalujeme a můžeme o tom rozhodnout,“ říká Martin Petr z odboru dopravy v Náchodě.

Výhody traktoru před nákladním autem se dají ilustrovat třeba na silnici z východočeského Broumova ke kamenolomu v polském Tlumaczowě. „Za dopravní značku nesmějí vjet nákladní vozidla těžší 6 tun. Ale traktory mohou,“ vysvětluje šéf dopravní policie v Královéhradeckém kraji Petr Dušek.

Traktor po této silnici vozí štěrk, i s nákladem váží kolem 30 tun. Konkurenční firma, která kámen dováží nákladními auty, musela žádat o výjimku. Majitel traktoru ne. Traktor také nemusí mít tachograf a řidič nemusí dodržovat předepsané bezpečnostní přestávky jako u nákladního auta.

Další výhodou je, že řidičské oprávnění skupiny T na traktor lze získat už od 17 let. Toto pravidlo ale policistům vadí – nezkušený sedmnáctiletý řidič totiž může vézt i desítky tun nákladu. A zlobit se mohou i v obcích – třicetitunové auto tam nesmí, ale stejně těžký traktor ano.