Modernizace D1 bude o rok delší. Přesto pokračuje, o víkendu ubere řidičům pruhy

Události: Na D1 se po zimě opět zahajují práce (zdroj: ČT24)

Modernizace dálnice D1 neskončí v roce 2018 ani 2020, ale až v roce 2021. Při zahájení nové stavební sezony to oznámil ministr dopravy v demisi Dan Ťok (nestr. za ANO). Odkázal především na rozklady proti stavebním povolením, které podali aktivisté. Na D1 začaly ve čtvrtek práce na prvním z letos modernizovaných úseků, v pátek začínají na dalším. O víkendu se bude na obou úsecích jezdit v každém směru jen jedním pruhem.

Zúžení do jednoho pruhu a možné zdržení čekají řidiče na dálnici D1 v úsecích Humpolec – Větrný Jeníkov a také Jihlava – Velký Beranov, kde ve čtvrtek, resp. pátek začínají práce na modernizaci. Již nyní zbývá řidičům jediný pruh ve směru na Prahu, ale v sobotu a část neděle bude zúžení obousměrné.

„Zahájení je jediná doba, kdy se jezdí jenom v jednom pruhu. My tento čas zkracujeme na co nejkratší dobu, což je na 56 hodin,“ řekl ministr dopravy v demisi Dan Ťok. Před nedělní odpolední špičkou by mělo omezení skončit a k dispozici opět budou v každém směru dva pruhy, byť zúžené a s rychlostním omezením.

Dan Ťok: Dálnice se zmodernizovat a opravit musí, nebo po ní nebudeme jezdit, protože se rozpadne (zdroj: ČT24)

Dálniční úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je letos první, kde začíná modernizace zcela od začátku, u Jihlavy pokračují práce po zimní přestávce. Před koncem března chce Ředitelství silnic a dálnic obnovit práce i na dalších třech zazimovaných úsecích. Na Škaredou středu by se měli dělníci vrátit k Ostředku a také k Velkému Meziříčí, na Zelený čtvrtek pak znovu začnou práce v úseku Hořice–Koberovice. 

Práce se protánou, modernizace skončí až v roce 2021

Modernizace dálnice D1, která se týká úseku mezi Prahou a Brnem, resp. Mirošovicemi a Kývalkou, začala v roce 2013. Tehdy počítalo ministerstvo dopravy s tím, že potrvá pět let, měla tedy již končit. To se nepodařilo, ministerstvo i silničáři dlouho ujišťovali, že platí termín 2020. To je však již také minulost.

Již koncem minulého roku upozornila Česká televize, že  existuje taková eventualita, což vyplývalo již tehdy z dokumentů ministerstva. Tehdy ještě mluvčí úřadu Tomáš Neřold ujišťoval, že se stále počítá s rokem 2020. Nyní však ministr potvrdil, že se práce skutečně protáhnou do roku 2021.

„Už víme, díky těm zdržením při soutěžích, že rok 2020 nestihneme,“ řekl Dan Ťok. Dodal, že zahájení jednotlivých staveb se zpožďuje o půl roku až o rok. Viní z toho především spolek Děti Země, který podal rozklady proti stavebním povolením na tři úseky, s jejichž zahájením počítá ŘSD v letošním roce. Ministr nicméně doufá, že se podaří rozklady vyřídit tak, že se během roku bude postupně pracovat až na osmi úsecích D1.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic upřesnil, že silničáři počítají s tím, že začne letos oprava úseků u Mirošovic a mezi Velkým Beranovem a Měřínem, pokud bude rozklad vyřízen do poloviny roku. Jestli vůbec je šance začít letos stavět i na třetím problematickém úseku u Devíti křížů, ŘSD zatím analyzuje.

Modernizace dálnice D1 (stav k 1/2018)
Zdroj: ŘSD

Omezení nečekají jen mezi Prahou a Brnem

Dálnice mezi Prahou a Brnem není jediná v Česku, kde začínají opravy a s nimi související dopravní omezení. Přímo na D1, ale až za Vyškovem – u Rohlenky – začne v sobotu rekonstrukce mostu na 248. kilometru. I zde se přitom pracovalo v minulém roce, práce se letos přesunou na jeho druhou polovinu. O týden později pak ještě začne rekonstrukce vozovky mezi 181. a 189. kilometrem D1, tedy mezi Kývalkou a Brnem – bezprostředně za částí dálnice, které se týká velká modernizace.

Ředitelství silnic a dálnic upozornilo, že již od 3. března probíhá oprava vozovky na dálnici D8 severně od Prahy, v dubnu pak chce zahájit práce na dalších místech. Nejdéle potrvají dvě omezení, která se týkají Pražského okruhu. Od 1. dubna do 15. listopadu je naplánovaná oprava vozovky na mimoúrovňové křižovatce Třebonice na západní části okruhu. Zároveň vypukne 1. dubna rozsáhlá rekonstrukce úseku dálnice D11 u Prahy mezi 0. a 8. kilometrem, která se zároveň dotkne i křižovatky s okruhem. Práce jsou naplánované až do posledního říjnového dne.

  • D0 (Pražský okruh): oprava vozovek na křižovatce Třebonice a mostů na okruhu (omezení do 15. 11.)
  • D2: oprava nadjezdu v Brně (do 29. 6.)
  • D5: opravy vozovky na mostech mezi Plzní a Rozvadovem a vozovky mezi 144. a 150. kilometrem (do 30. 5.); od 9. 4. též mezi 0. a 5. kilometrem (do 8. 7.)
  • D8: oprava mostu na 107. kilometru (do 20. 5.)
  • D11: modernizace mezi 0. a 8. kilometrem a oprava křižovatky s Pražským okruhem (do 31. 10.)
  • Zdroj: ŘSD

V dubnu pak chtějí silničáři také pracovat na mostě u Hvězdonic na dálnici D1, což by mělo zabrat pět dnů, a během měsíce začnou také práce na dálnici D35 východně od Olomouce.