Izolovaný úsek karlovarské dálnice se prodlouží, odříznutý ale zůstane

Cesta z Prahy do Karlových Varů bude méně podivná, než zatím je. Začala stavba nového pětikilometrového úseku dálnice D6, který naváže na krátký izolovaný úsek u obce Bošov, na kterém se auta sotva rozjedou na stotřicítku – a už musí brzdit. Propojení s částí dálnice, která vede z Prahy, však ještě zdaleka není na pořadu dne.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu obchvatu obce Lubenec, který je zároveň prodloužením dálnice D6. Izolovaný dálniční úsek na jižním okraji Ústeckého kraje se tak prodlouží ze současných čtyř na devět kilometrů. Nebude to ale hned.

UDÁLOSTI: Začala stavba obchvatu Lubence (zdroj: ČT24)

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (nestr. za ANO) mohou řidiči doufat, že se po lubeneckém obchvatu svezou nejdříve v březnu 2021. Za necelých pět nových dálničních kilometrů zaplatí stát přes miliardu korun.

Slibujeme si, že po dostavbě obchvatu se zlepší hlavně dopravní situace u nás v obci. Obcí projede zhruba devět až deset tisíc aut denně a je opravdu obtížné silnici přejít.
Jiří Chaloupecký
starosta Lubence

Po zprovoznění úseku D6 u Lubence a prodloužení dálnice na Lounsku ze čtyř kilometrů na devět zůstane stále mezi touto částí a tou, která vede z Prahy, více než dvacet kilometrů staré silnice.

Nová část dálnice přitom od konce minulého roku roste i ve středních Čechách, D6 by měla do roku 2020 dosáhnout od Nového Strašecí, kde končí nyní, až za Krupou. Auta tak již nebudou projíždět ani Řevničovem či Krušovicemi, ale nadále zůstanou ve středu Hořesedel nebo Černčic.

Ťok kritizoval předchůdce, karlovarská dálnice dlouho ustupovala jiným

Ťok při slavnostním zahájení stavby kritizoval své předchůdce za to, že stát dlouhodobě stavěl dálniční spojení Prahy a Karlových Varů na vedlejší kolej. „EIA byla získaná už v roce 2002 a dávám si otázku, co dělali moji předchůdci, že až v roce 2018 zahajujeme tuto stavbu,“ řekl Ťok.

Dálnice D6 (dříve rychlostní silnice R6) v minulosti skutečně často doplácela na momentální nedostatek prostředků na jejich stavbu. Postihlo ji přerušení přípravy i realizace dopravních staveb v roce 2010, ale na chvostu žebříčku priorit se ocitala častěji.

V minulosti se hovořilo o dokončení dálnice, respektive rychlostní silnice Praha – Karlovy Vary například v roce 2015 nebo 2020. V současnosti dosahují plány ještě mnohem dále do budoucnosti. Hotovo by snad mohlo být ve druhé polovině dvacátých let. Například se zahájením staveb, které na východě i západě navážou na izolovanou část u Lubence a Bošova, počítají silničáři v roce 2022.

Zároveň však již přiznávají, že dostavba nutná je. „Vzhledem k neustále se zvyšujícím dopravním intenzitám je již současná silnice I/6 z hlediska bezpečnosti i plynulosti dopravy zcela nedostatečná,“ přiznal generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Dálnice od začátku nevzniká od začátku

Dostavba dálnice D6 odprostřed není žádnou novinkou. Od samotného začátku se stavěla neobvyklým způsobem. Zatímco jiné dálnice se stavěly většinou zhruba od nultého kilometru, popř. navazovaly na starší kapacitní výpadovku, někdejší rychlostní silnice R6 začala růst uprostřed polí.

V polovině 80. let se nejprve jezdilo z Kačic a později Kamenných Žehrovic do Nového Strašecí. Během dalších deseti let se dálnice přiblížila k Praze, ale až do roku 2008 se muselo jezdit po staré silnici přes Hostivice a na dálnici se najíždělo až u Pavlova.

Zároveň vznikla dálnice (tehdy ještě rychlostní silnice) z Karlových Varů do Chebu, tento úsek se podařilo dokončit v roce 2012, ale část spojující Karlovy Vary s Prahou – s výjimkou krátkého úseku u Bošova – od roku 2008 stagnovala.