Praha - Kraje se bouří proti rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty, který hodlá stopnou některé silniční projekty - celkem čtyři, na kterých se už dlouho pracuje, a 11 staveb, které jsou buď před zahájením, nebo se s nimi teprve začalo. Dálnic se omezení týkat nebudou. Na úkor silnic budou naopak zastaveny téměř všechny stavby na železnici.
Kraje se bouří proti zastavení silničních staveb na svém území
Kraje dotčené zastavením silničních staveb neskrývají své rozčarování. Například zastavení stavby úseku rychlostí silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem je pro Karlovarský kraj velmi negativní zpráva, jak uvedl hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD). Stát ale dokončí rozestavěné úseky silnice mezi Chebem a Karlovými Vary.
Ačkoli se většina stavby úseků R6 mezi Lubencem a Bošovem odehrává v Ústeckém kraji, samotná silnice je důležitá hlavně pro Karlovarský kraj. Ten zatím nemá kvalitní silniční spojení s Prahou a zastavení už započatých staveb dokončení silnice R6 znovu oddálí. „Kdyby byl hotový alespoň obchvat Lubence, bylo by to dobré,“ konstatoval hejtman.
Škrty se nelíbí ani v Pardubickém kraji
Úspory ministerstva dopravy, které se týkají rovněž dvou klíčových silničních staveb v Pardubickém kraji, se dotčeným obcím i vedení kraje nelíbí a chtějí rozhodnutí zvrátit. Silničáři letos nezačnou se stavbou obchvatu Chrudimi v úseku u Medlešic a nebudou pokračovat ve stavbě patra mimoúrovňové křižovatky v Opatovicích nad Labem, která má být napojením na R35. Stavby mají dohromady stát téměř 3,5 miliardy korun.
„Určitě kraj využije všechny možnosti, věcné argumenty, protože pokud se má šetřit, tak ne na těchto konkrétních stavbách,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Línek (KDU-ČSL).
Stopstav se nejvíce dotkne Moravskoslezského kraje
Rozhodnutí ministerstva dopravy zastavit tři už zahájené stavby silnic a zároveň přípravy dvou projektů se nelíbí ani představitelům Moravskoslezského kraje. Oznámení ministerstva považují za nesystémové a nepřijatelné. Vítu Bártovi to chtějí osobně sdělit v pondělí, kdy do Prahy vyšlou delegaci. Nejvíce staveb ve vysokém stupni rozestavěnosti má být v rámci celé země zastaveno právě na severu Moravy.
„Je to zcela nesystémové řešení, proti němuž musíme jednoznačně protestovat,“ prohlásil náměstek opavského primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Pavel Mališ (ODS). V pondělí dopoledne se proto chce sejít s ministrem společně se zástupci kraje, města Ostravy i Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.
Práce na obchvatu Bohumína přitom byly v plném proudu - starý most, který spojoval centrum města se čtvrtí Skřečoň nechalo Ředitelství silnic a dálnic zbourat. Nahradit ho měl most nový, jenže ministerstvo teď na něj nedá peníze.
Josef Plašil (ČSSD), místostarosta Bohumína:
„My jsme dlouho nechtěli souhlasit se stržením toho starého mostu, protože jsme věděli, že jak se strhne, tak můžou nastat nějaké problémy s budoucností. Podmínka, kterou nám garantovali stavitelé a ŘSD, byla, že než se strhne nový most, bude garantováno, že se postaví a dostaví most nový.“
Bártovo rozhodnutí kritizují i na Zlínsku či v České Lípě
Ani Zlínský kraj se nehodlá smířit se zastavením dvou významných dopravních staveb na svém území. Úsporná opatření mají zastavit v červenci zahájené práce na rozšíření na čtyři pruhy silnice I/49 Malenovice - Otrokovice a také stavbu prvního úseku komunikace R49 Hulín - Fryšták.
„Jedna věc jsou úspory a druhá existující smluvní vztahy s dodavateli, ve kterých jsou samozřejmě zakotveny také sankce. Ministerstvo dopravy musí vyčíslit, kolik chce ušetřit. Přerušení zahájené stavby totiž stojí nemalé peníze,“ vysvětlil náměstek zlínského hejtmana pro dopravu Jaroslav Drozd. Dodal, že hejtmanství nepovažuje ani po dnešním Bártově oznámení věc za uzavřenou. „V rozpočtu vždy chybí zdroje, situace se opakuje. Navíc je krize. Pro nás je ale nejmírnější varianta dokončení I/49 a etapizace R49 tak, že bude postavena alespoň v úseku Hulín - Holešov. Jinak by mohla být zmařena miliardová investice do tamní průmyslové zóny,“ přiblížil Drozd a uvedl, že budou s ministrem příští středu jednat.
Zděšení vyvolalo i zastavení výstavby silnice I/9 a obchvatu České Lípy. Čtyřicetitisícová Lípa je v Česku jedním z posledních velkých měst, které nemá obchvat a kamiony projíždějí městem. Zastavení výstavby silnice, která měla dopravu odvést, je proto velmi špatnou zprávou, uvedla v reakci na oznámení starostka Hana Moudrá. Také ona hodlá Bártu požádat, aby rozhodnutí ještě zvážil.