Doprava má plán proti krizi. Zachrání silnici R6?

Praha - Ministerstvo dopravy dnes představilo vlastní protikrizový plán, který by měl přes očekávaný výpadek příjmů zamezit zastavení výstavby důležitých silnic. Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky bude na budování nových komunikací chybět 23 miliard korun, 20 na dálnice a 3 na železnice. Zároveň ministerstvo představilo takzvané cenové normativy, které mají zprůhlednit ceny silnic a dálnic. Mají především zabránit tomu, aby ceny projektů během výstavby rostly.

Normativy cen a přísnější kontrola změny cen mají přinést značné úspory. „Pro první rok, kdy provedeme kontroly na rozestavěných stavbách, počítáme s tím, že na jednotlivých stavbách by ty úspory mohly být až do deseti procent. Celkově ten vliv bude vyčíslitelný kolem 1 až 1,5 miliardy,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík. 

Dopravní stavby by měly být úspornější

Ministerstvo financí na dopravní stavby přidat peníze nechce. „V tuto chvíli neuvažujeme o navýšení prostředků na dopravní infrastrukturu, protože ta je v současné době rekordní,“ zdůvodnil mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.

K tomu, aby ministerstvo dopravy sehnalo chybějící miliardy, by měl proto pomoci nový finanční režim stavby silnic a dálnic a zpřísnění cenových limitů jednotlivých projektů. Nově bude mít ministerstvo možnost stavbu zastavit, pokud náklady projektu či samotné stavby poskočí o 10 procent. „Největší úspory se realizují v období dvou až pěti let, ale my už i pro příští rok plánujeme, že bychom se mohli dostat na bázi portfoliové k úsporám okolo jedné miliardy korun,“ myslí si Slamečka.

Dopravní stavby by měly být úspornější

Ministerstvo financí na dopravní stavby přidat peníze nechce. „V tuto chvíli neuvažujeme o navýšení prostředků na dopravní infrastrukturu, protože ta je v současné době rekordní,“ zdůvodnil mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.

K tomu, aby ministerstvo dopravy sehnalo chybějící miliardy, by měl proto pomoci nový finanční režim stavby silnic a dálnic a zpřísnění cenových limitů jednotlivých projektů. Nově bude mít ministerstvo možnost stavbu zastavit, pokud náklady projektu či samotné stavby poskočí o 10 procent. „Největší úspory se realizují v období dvou až pěti let, ale my už i pro příští rok plánujeme, že bychom se mohli dostat na bázi portfoliové k úsporám okolo jedné miliardy korun,“ myslí si Slamečka.

Ministr zároveň vyloučil, že by rozvoj infrastruktury mohla zbrzdit současná povodňová kalamita, a popřel také, že by se nedostatek prostředků na nové silnice projevil v jejich kvalitě.

Další peníze by mohly ušetřit nové tabulky, které určí, za kolik se daný úsek dá postavit. „Odhadujeme to hrubě, že bychom v průběhu normativů dosáhli úspor 10 až 15 procent,“ řekl České televizi děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Boj o záchranu strategické R6

Zástupci ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a hejtmani Středočeského, Ústeckého a Karlovarského kraje se dnes shodli, že aktuálně je ohrožena dostavba rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů, jejíž dokončení bylo plánováno na rok 2015. Podle nedávného vyjádření ministerstva byla přitom R6 jednou ze staveb, které by se omezování výdajů na dopravní infrastrukturu nemělo dotknout.

Zástupci tří dotčených krajů se dohodli, že v rámci asociace krajů vyvinou tlak na ministerstvo dopravy i ŘSD a zároveň připraví memorandum k dokončení R6, které předají novému ministrovi dopravy po podzimních volbách.

Rychlostní silnice R6 je nyní hotova mezi Prahou a Novým Strašecím. Podle náměstka hejtmana Středočeského kraje Marcela Chládka je prioritou vybudování úseku z Nového Strašecí do Lubence. „Stavby jsou připraveny pro roky 2011 až 2015, ale nejsou na ně peníze,“ dodal.

Jihočeši si dostavbu vyvzdorovali 

Jednou ze silnic, které byly naopak vedeny v kategorii „zakonzervovaných“, byla jihočeská dálnice D3 s propojkou obchvatu Českých Budějovic. Českobudějovický magistrát ovšem pohrozil, že pokud ministerstvo nedá peníze na propojku, nedovolí stavět železniční koridor. Jak koridor, tak dálnici přitom částečně financuje Evropská unie, a pokud by se nedodržely termíny, stát by musel miliardy vrátit.

Svaz měst a obcí navíc po vládě požaduje, aby garantovala i termíny klíčových dopravních staveb v jižních Čechách, pokud rozhodne o dostavbě Temelína. Ministerstvo nakonec extrémnímu tlaku podlehlo a potřebné prostředky v rozpočtu našlo. Peníze jsou ovšem pouze na letošní dostavbu úseku D3 mezi Táborem a Soběslaví; na stavbu propojky na příští rok ale ještě rozhodnuto není.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 3 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 3 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 10 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
08:49Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 23 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
včera v 06:00

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...