Vodíkové plavidlo Energy Observer během letoška absolvovalo sedm měsíců plavby s šestnácti zastávkami v jedenácti zemích a překonáním více než 7,5 tisíce námořních mil. Podle výrobce představuje první loď na světě, která neprodukuje žádné skleníkové plyny ani emise jemných částic, a příští rok ji čeká už čtvrtá cesta kolem světa. V jejím rámci zamíří mimo jiné do Japonska.
Vodíková loď už třikrát obeplula planetu. Je zcela ekologická a netvoří žádné emise
Třicet metrů dlouhý a dvanáct metrů široký katamarán může dosáhnout maximální rychlosti deset námořních uzlů, tedy asi dvacet kilometrů za hodinu. Plavidlo má nulovou uhlíkovou stopu, energii totiž získává díky solárním panelům a dvěma větrným turbínám.
„Ten energetický mix je velmi důležitý,“ vysvětluje kapitán lodi Victorien Erussard. „Využíváme obnovitelné zdroje, které jsou ale někdy kolísavé. Proto bereme někdy více energie ze slunce, jindy více využíváme větrné turbíny.“
Obnovitelná energie pohání nejen loď, ale i takzvaný elektrolyzér, který dokáže mořskou vodu zbavit minerálů a soli a poté ji přeměnit na čistý vodík. „Je to velmi důležitý kus zařízení. Umí rozložit molekulu vody a oddělit od sebe atomy kyslíku a vodíku,“ dodává kapitán Erussard.
Energetický mix činí loď svobodnou
V noci nebo třeba v bezvětří může kapitán předvyrobený vodík použít jako hlavní hnací sílu lodi, což z katamaránu dělá světový unikát. I díky tomu, že není závislý na rozmarech počasí, se mu už podařilo obeplout na padesát zemí od Evropy po Asii.
„V létě jsme byli na Špicberkách na 79. rovnoběžce, na palubě s námi byli vědci. A společně jsme pozorovali, jak na nás dopadá globální oteplování a jak postupně tají ledovce,“ popsal Erussard.
Jeho loď je plovoucí laboratoří; má dokázat, že palivem budoucnosti je vodík, který na rozdíl od spalovacích motorů nezatěžuje životní prostředí a nepřispívá k oteplování planety.
„Ano, je to velmi drahé,“ přiznává kapitán. „Ale to jsou všechny nové technologie. Je to jako s televizemi. Když byly nové, stály mnoho. Ale postupem času si je lidé kupovali a velmi rychle se staly dostupnými.“
Na vodík už jezdí první auta, v budoucnu by mohl v kombinaci se solární a větrnou energií pohánět i velké nákladní lodě, které patří mezi největší dopravní znečišťovatele na světě. V příštím roce katamarán vypluje do dějiště olympiády v Tokiu. Tam před 55 lety díky hrám vznikly první vysokorychlostní vlaky Šinkanzen. Japonská vláda už dala najevo, že tentokát má být dědictvím právě vodíkový pohon.