Vědci našli v Maroku důkazy, že lidé vyráběli oblečení už před 120 tisíci lety

Skupina vědců objevila v jeskyni na pobřeží Maroka předměty nasvědčující tomu, že si lidé zřejmě vyráběli oděv už před zhruba 120 tisíci lety. Ve městě Temara našli například kostěné nástroje a zvířecí kosti, které vykazují známky toho, že z nich lidé primárně využili kůži, a nikoli maso. Tento objev mění pohled na dějiny odívání – zatím totiž patřily mezi nejstarší důkazy o odívání homo sapiens kostěné jehlice ze Sibiře staré 40 tisíc až 45 tisíc let.

Homo sapiens se poprvé objevil před přibližně 300 tisíci lety v Africe a postupně se rozšířil do zbytku světa. Oblékání se přitom považuje za milník pro lidstvo. „Předpokládáme, že oděv byl nedílnou součástí expanze našeho druhu do chladnějšího prostředí,“ uvedla archeoložka Emily Hallettová z německého Institutu Maxe Plancka a hlavní autorka studie, kterou publikoval magazín iScience.

Liščí kosti byly poškozené tak, jako by z nich byla stahována kůže
Zdroj: iScience

Její tým objevil v marocké jeskyni 62 nástrojů vyrobených ze zvířecích kostí starých 90 tisíc až 120 tisíc let. Zaznamenal také řezné stopy na kostech tří malých zvířat – lišky, šakala a kočky divoké, které nasvědčují tomu, že je lidé stáhli z kůže právě vůli kožichu. Nalezené kosti dalších zvířat svědčí o tom, že lidé jejich maso jedli, byť i jejich kůži mohli zpracovat.

Některá tajemství archeologové přesto ještě nerozluštili – kupříkladu nevědí, jak výsledné oblečení vypadalo a zda sloužilo k ochraně před přírodními živly, nebo mělo spíše symbolický význam, poznamenal server The Guardian.

Vědci ale v jeskyni nenašli žádný konkrétní prehistorický oděv – nic takového ovšem ani nečekali, protože kožešiny a kůže podléhají zkáze mnohem rychleji než kosti a kameny.

Archeologický výzkum v Maroku
Zdroj: Reuters

Šaty dělají člověka

„Oblečení je jedinečnou lidskou inovací,“ upozorňuje spoluautorka studie Eleanor Scerriová, která také pracuje v Institutu Maxe Plancka. „Oblečení používáme v praktickém smyslu, například abychom se zahřáli nebo ochránili naši kůži. Ale využíváme ho také symbolicky, abychom vyjádřili něco o tom, kdo jsme. Splňuje také množství společenských konvencí, které se pojí s našimi různorodými globálními kulturami,“ podotkla Scerriová.

Nalezené jeskynní artefakty přitom pocházejí z období, kdy se na různých archeologických nalezištích začínají objevovat známky osobního zdobení nebo jiných symbolických vyjádření tehdejších lidí.

Schéma úpravy kožešin pomocí nalezených nástrojů
Zdroj: iScience

Vědci podle Reuters předpokládají, že druh homo sapiens začal vyrábět oděvy ještě mnohem dříve, než do jaké doby se datuje objev z Maroka, pro tuto teorii ale zatím chybí archeologické důkazy. Genetické studie vší šatních, které provedli jiní vědci v rámci jiného výzkumného projektu, nasvědčují tomu, že původ oblečení by se mohl datovat až do období před 170 tisíci lety.