Týden ve vědě: Od sopečného hromu po ptačí apokalypsu ve Francii

Co důležitého se stalo ve čtvrtém březnovém týdnu v české i světové vědě? Redakce ČT24 přináší pravidelný souhrn hlavních událostí. Souhrn je k vidění také v pořadu Věda 24, který běží každou neděli v 18:30 na ČT24.

Vědci poprvé nahráli sopečný hrom. Poslechněte si ho

Vědci poprvé zaznamenali a nahráli zvuk hromu, který vzniká při silných sopečných erupcích. Geologové studovali erupci sopky Bogoslof na Aleutských ostrovech. Zvuky hromu pak zachytily mikrofony na 60 kilometrů vzdáleném ostrově.

Při sopečných erupcích se často objevují blesky – to se ví již řadu let. Podařilo se je už mockrát vyfotografovat i nafilmovat, ale teprve nyní se povedlo nahrát i zvuk jejich hromu. Poslechněte si, jak zní zvuk hromu nad sopkou.

Jmenuje se Steve. Vědci popsali neznámý druh polární záře

Vědci popsali záhadný typ polární záře: Vyskytuje se mnohem jižněji, než je běžné, má jiný vzhled a také se jinak chová. Nový úkaz dostal jméno Steve.

O tomto fenoménu neznámého světelného úkazu, který by vlastně vůbec nemusel být polární září, se mezi amatérskými meteorology mluvilo už nejméně od roku 2015. Měli o těchto záhadných světlech přibližně 30 zpráv, nejčastěji na různých internetových fórech.

A také v rámci vědeckého projektu Aurorasaurus, který financují americké organizace NASA a National Science Foundation. Tento tým vede Liz MacDonaldová z Goddardova vesmírného centra v Greenbeltu. Společně se svým kolegou Ericem Donovanem se rozhodla přijít záhadě na kloub.

Samořízené auto poprvé v historii zabilo člověka. V Arizoně srazilo chodkyni

Vůz firmy Uber ovládaný autopilotem zabil ve Spojených státech chodkyni, která přecházela ulici. Společnost kvůli zřejmě první smrtelné srážce samořízeného vozidla s chodcem přerušila testovací provoz těchto aut, uvedla agentura Reuters.

Automobil, v němž seděl řidič dohlížející na zkušební provoz automatického řízení, v noci na pondělí narazil do chodkyně na předměstí arizonského města Phoenix. Žena podle policie přecházela ulici mimo přechod. Po nárazu byla převezena do nemocnice, kde zemřela.

Společnost Uber v prohlášení vyjádřila soustrast příbuzným oběti a uvedla, že plně spolupracuje s úřady. Zároveň dodala, že přerušuje veškeré testování samořízených aut v USA a Kanadě.

V Keni uhynul poslední samec nosorožce severního bílého, žijí už jen dvě samice

V Keni v rezervaci Ol Pejeta v pondělí uhynul poslední na světě žijící samec vzácného nosorožce severního bílého. Přibližně pětačtyřicetiletý samec Sudán byl kvůli zhoršení zdravotního stavu utracen. Od loňska měl infekci v noze. Informovala o tom Zoo Dvůr Králové nad Labem, které samec patřil.

Kmenové buňky vrátily dvěma lidem zrak. Zatím se revoluční léčba jen testuje

Postarší dvojice měla vážné zrakové vady v důsledku tzv. věkem podmíněné makulární degenerace (AMD), při níž přestávají pracovat buňky ve žluté skvrně (makula), tedy místě nejostřejšího vidění. Zrak obou seniorů se podle jejich lékaře zhoršoval a před terapií nebyli schopni rozeznat knihu, natož jednotlivá písmena. Rok po zákroku dokážou číst nebo rozeznávat tváře, které předtím viděli jen jako šedavé skvrny, napsal deník The Guardian.

Návrat zraku obstarala „záplata“ v podobě kmenových buněk. Jde o vůbec první aplikaci takovéto metody a postaralo se o ni Londýnské centrum na léčbu slepoty, které vedou profesoři Pete Coffey z University College London (UCL) a Lyndon da Cruz, oční chirurg z nemocnice Moorfields Eye Hospital.

Na ISS ve středu večer odletěli dva Američané a Rus. A také obrázky z terezínského ghetta

Na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) z ruského kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu večer odletěla ruská raketa Sojuz-FG, která vynesla kosmickou loď Sojuz MS-08 se dvěma americkými astronauty a jedním ruským kosmonautem na palubě. Američan Andrew Feustel s sebou na cestu na oběžnou dráhu stejně jako při předchozích letech veze předmět spojený s Českem – kresby z terezínského ghetta.

Třetina ptáků vymřela. Příčinou ekologické katastrofy ve Francii jsou zřejmě pesticidy

Desítky ptačích druhů ve Francii mizí – jejich populace se snížila během 21. století o třetinu. Prokazují to rovnou dvě studie, které v nedávné době vyšly. Jedna se na problém dívala lokálně v jedné z oblastí zemědělské Francie, druhá ho studovala na celém území státu.

„Situace je katastrofální,“ popsal problém Benoit Fontaine, biolog a spoluautor studie. „Náš venkov se mění v opravdovou poušť,“ uvedl v tiskovém prohlášení. Úbytek se týká mnoha druhů dříve zcela běžných ptáků, kteří žili na venkově: pěnice hnědokřídlá, strnad zahradní, skřivan polní a další druhy se nyní ocitli na dvou třetinách stavů, které byly ještě na konci dvacátého století.