Pacienti v Olomouci do nemocnice nemusejí. Problémy s lékaři mohou řešit přes internet

Odborníci z Národního telemedicínského centra při Fakultní nemocnici v Olomouci vyvinuli webovou aplikaci pro dálkovou videokonzultaci pacienta s lékařem. Reagovali tak na situaci, kdy pandemie nového typu koronaviru letos na jaře výrazně omezila kontakt zejména chronicky nemocných pacientů s ošetřujícími lékaři. Novou aplikaci nabízí výzkumníci z Olomouce zdarma dalším nemocnicím v Česku.

Komunikaci mezi chronicky nemocnými pacienty a lékaři na jaře omezila pandemie koronaviru. „Způsobila komplikaci nejen pacientům s akutními problémy, ale zasáhla zejména pacienty s chronickými onemocněními, kteří nemohli docházet na pravidelné kontroly a v případě zhoršení zdravotního stavu neměli možnost kontaktovat svého lékaře jinak než telefonicky,“ uvedl přednosta I. interní kliniky FN Olomouc a vedoucí Národního telemedicínského centra Miloš Táborský.

Pacienti konzultovali své problémy například přes skype a vznikly i další komerční aplikace, ale v olomoucké fakultní nemocnici vymysleli svoji vlastní webovou aplikaci. „Pacient může po registraci odeslat prostřednictvím aplikace lékaři žádost o videokonzultaci. Aplikaci si nastaví sám, nebo mu pomůže lékař,“ vysvětlil Michal Štýbnar koordinátor projektů Národního telemedicínského centra. Lékař nebo zdravotní sestra pacientovi potvrdí termín virtuální schůzky pomocí internetového videopřenosu, díky kterému pacientovi odpadne cesta do nemocnice.

Michal Štýbnar vysvětluje funkci webové aplikace (zdroj: ČT24)

Systém je podle informatiků bezpečný a jednoduchý

„Celé řešení bylo postaveno na open source aplikacích, které bylo možné integrovat do řešení bezplatně. Obrovskou výhodou je, že celé řešení videokonzultací běží na infrastruktuře FN Olomouc a neposílá citlivá data přes třetí stranu, jako je tomu u jiných komerčních řešení,“ řekl náměstek informačních technologií FN Olomouc Antonín Hlavinka.

Pomocí nového webového rozhraní lze také poslat online žádost o léky. „Většina chronicky nemocných pacientů, kteří docházejí do specializovaných ambulancí, neměla v době pandemie ani možnost zažádat si o léky jinak než telefonicky. A pokud jim lékař telefon nezvedal, tak neměli jinou možnost, jak léky získat,“ podotkl Táborský.

O aplikaci už má zájem Fakultní nemocnice u svaté Anny a Nemocnice Na Bulovce. Chtějí získat software a detaily si dovyvinou.

Vojtěch: zdravotnictví se v době koronaviru dobře přizpůsobilo

Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) se české zdravotnictví pandemii koronaviru velmi dobře přizpůsobilo, a to i díky už fungujícím elektronickým receptům, neschopenkám a sdílení dat.

Vojtěch upozornil, že telemedicína, jejíž rozvoj pandemie akcelerovala, má obrovský potenciál. Stát proto nastaví jasná pravidla pro její bezpečné fungování. Přispět by k tomu měl zákon o elektronizaci zdravotnictví, který by v září mohla projednat vláda. Vyřešit je třeba například elektronickou identitu lékaře, která souvisí s nahlížením do zdravotních záznamů.