Reakce škol na umělé inteligence právě začala. A je negativní. Algoritmus ChatGPT je podle těch newyorských natolik dobrý, že narušuje výuku – a proto ho zakazují.
Newyorské školy zasahují proti umělé inteligenci, zakázaly program ChatGPT
Newyorské veřejné školy zakázaly učitelům i studentům používat program ChatGPT, protože se obávají, že tato výkonná umělá inteligence povede k tsunami podvodů. Městské školy už zablokovaly na svých serverech přístup k tomuto programu. Nejsou ale samozřejmě schopné ovlivnit to, co budou žáci dělat na svých počítačích doma.
„Vzhledem k obavám z negativních dopadů na výuku studentů a k obavám ohledně bezpečnosti a přesnosti obsahu je přístup k ChatGPT v sítích a zařízeních newyorských veřejných škol omezen,“ potvrdila pro server Gizmodo mluvčí newyorského odboru školství Jenna Lyleová.
„Tento nástroj sice může poskytnout rychlé a snadné odpovědi na otázky, ale nepomáhá studentům vytvářet dovednosti kritického myšlení a řešení problémů, které jsou pro studijní a celoživotní úspěch nezbytné.“
Město tím slovy své mluvčí říká, že se obává podvodů, kdy studenti budou využívat schopností programu, aby dělal kreativní práci za ně. ChatGPT totiž přesně tohle dokáže: umí na zadání napsat esej, vyřešit slovní i matematickou úlohu, skládat básně i napsat výklad nějakého etického problému. Zvládne dokonce psát i jednoduché povídky nebo primitivní filmové scénáře.
Studenti by tak mohli místo pokusů přemýšlet sami o řešení, kontextu a povaze nějaké otázky jednoduše zadat programu, aby to udělal za ně, přičemž výsledek dostanou prakticky okamžitě. Což znamená, že sice v úkolu fakticky uspějí, ale neosvojí si schopnosti, které jim mohou pomoci k úspěchu.
Poptávka po kontrole
Vyjádření newyorských veřejných škol také odkazuje na problém tohoto programu s přesností – jeho odpovědi jsou totiž plné faktických chyb. Vychází totiž ze souborů dat, jejichž věrohodnost není nijak kontrolovaná, navíc má tendenci je špatně interpretovat.
Školy zatím nemají nástroje k tomu, aby odhalily, jestli je text napsaný člověkem, nebo strojem. Právě po těchto programech nyní zřejmě po celém světě vzroste poptávka. Školy totiž jinak ztratí jeden ze svých základních nástrojů k tomu, aby kontrolovaly své studenty.
První takové programy už vznikají. Na začátku letošního roku jednoduchou, a ne zcela spolehlivou verzi, která je přístupná pro všechny, vytvořil jeden americký student. Protože je jeho stránka neustále přetížená, dá se předpokládat, že je už nyní maximálně využívaná.