Digitální technologie mění dětské mozky. Rozsáhlá studie popsala řadu složitých dopadů

Moderní děti se stále častěji vyskytují v digitálních světech. Žádné generace v minulosti něco takového nezažily, proto vědce zajímá, jak se taková zkušenost na dětech projevuje.

Děti narozené po roce 2000 prožívají začátek svého života obklopené digitálními technologiemi. Vědce logicky zajímá, jaké změny to působí – ať už k lepšímu, nebo k horšímu.

Studií na toto téma jsou stovky, ale jen těžko se mezi sebou jejich výsledky porovnávají. Proto mezinárodní vědecký tým vzal třiatřicet výzkumů, které sledovaly jednu stránku tohoto fenoménu: tedy přímo monitorování dětského mozku. A pak vědci našli metodu, jak výsledky těchto velkých, významných a kvalitních studií sjednotit. Výsledkem je nová metastudie, která přinesla zatím nejhlubší poznání dopadu digitálních technologií na děti.

Jak výzkum probíhal

Tým vědců hodnotil třiatřicet neurozobrazovacích studií publikovaných od ledna 2000 do dubna 2023. Kombinovaný soubor dat zahrnoval více než 30 tisíc účastníků, všechno to byly děti ve věku do dvanácti let.

Víc kvalitních prací na toto téma není – autoři našli úplně všechny, které vznikly. Je jich tak málo jednak pro relativní novost tématu, ale také proto, že takové výzkumy bývají značně náročné.

Mozek reaguje na digitální vlivy

Vědci dospěli po analýze ke třem hlavním závěrům. Jednak je podle nich nezpochybnitelné, že když jsou děti vystavené digitálním zařízením, mění to strukturu i funkce jejich rozvíjejících se mozků. Zajímavé je, že nikoliv nutně negativně. Za druhé vědci zjistili, že tyto změny jsou dlouhodobější a do dětského mozku se otisknou na mnoho let. A do třetice se jim podařilo identifikovat i místa, kam se tyto změny propisují nejvíc a nejsilněji.

Ukázalo se, že děti do dvanácti let nejčastěji konzumují digitální média na obrazovkách ve formě videa nebo pomocí aplikací, až na druhém místě skončily videohry. A teprve po nich se umístily v četnosti užívání věci jako čtečky nebo stříhání videa.

Některé studie dospěly k závěru, že více času stráveného u obrazovky má negativní dopad na mozkové funkce, jako je pozornost a poznávání, a také na spojení, která umožňují komunikaci různých částí mozku. Výsledky naznačují, že používání tabletů může mít negativní vliv na mozkové funkce a řešení problémů. Také hraní her by podle některých náznaků mohlo být spojeno se snížením inteligence. „Nejzranitelnější oblastí je prefrontální kůra a s ní spojené takzvané exekutivní funkce,“ shrnuli autoři. Jako exekutivní funkce se přitom označují ty nejsložitější části lidských kognitivních schopností: plánování, řešení složitých úkolů, práce s pamětí nebo zvažování rizika.

Pozitivní dopady

Vědci ale našli také výsledky, které naznačují možné pozitivní dopady. Šest zkoumaných studií totiž popsalo možnost zlepšení koncentrace a učení, za něž mohou změny v čelním mozkovém laloku. Jiná studie zase ukázala, že videohry mohou zlepšit výkonné funkce a kognitivní dovednosti.

Vědci podle svého očekávání nebyli schopní nalézt nějaký jednoduchý nebo jednoznačný výklad tohoto složitého problému. Vliv digitálních technologií je velmi mnohotvárný a liší se podle mnoha faktorů, které mohou být značně individuální a jsou zřejmě ještě ne zcela popsané a pochopené.

Jasné je, že vyrůstání v digitálním prostředí má na děti nějaký vliv, ale do jaké míry je pozitivní nebo negativní, je složité přesněji popsat. A to i kvůli nedostatku dat; i když se může zdát skupina 30 tisíc zkoumaných dětí jako dostatečně velká, stále to není dost.

Doporučení jsou opatrná

Právě nejednoznačnost výsledků vede autory výzkumu i k opatrnosti, co se týká doporučení pro rodiče a pedagogy. „Měli by si uvědomit, že kognitivní vývoj dětí může být ovlivněn jejich digitálními zkušenostmi,“ uvedli autoři studie. Nesáhli v nich ani po jasném doporučení, aby rodiče omezili dětem čas strávený před digitálními zařízeními.

„Omezení jejich času stráveného u obrazovky je sice účinný, ale konfrontační způsob. Proto by se měly vymýšlet a zavádět inovativnější, přátelštější a praktičtější strategie,“ zní jejich doporučení.

Přiznávají také, že jejich práce nebyla schopná některé klíčové oblasti prozkoumat. Nebyli například s to zjistit, jestli má na negativní nebo pozitivní dopad vliv doba strávená u obrazovek. A také to, jak intenzivně se čas strávený s digitálními technologiemi propisuje do dětských mozků nebo zda je vliv třeba i trvalý.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
před 15 mminutami

Do Evropy se vrátila lepra, případy hlásí Rumunsko a Chorvatsko

V polovině prosince oznámil rumunský ministr zdravotnictví Alexandru Rogobete, že se v zemi dva lidé nakazili leprou. Jde o první potvrzené případy lepry v Rumunsku za více než čtyřicet let. Obě nakažené ženy pracovaly v lázních ve městě Kluž jako masérky. Další dva lidé čekají na výsledky testů. Úřady lázně, kde se nemoc objevila, uzavřely. Jeden případ zaznamenalo i Chorvatsko. Lepra není výrazně nakažlivá a valná většina lidí je proti ní imunní.
před 2 hhodinami

Novým šéfem NASA se stal Jared Isaacman

Americký Senát ve středu potvrdil miliardáře a soukromého astronauta Jareda Isaacmana jako nového šéfa Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), píše agentura Reuters. Isaacman se tak stal patnáctým šéfem úřadu. V republikány ovládaném Senátu pro něj hlasovalo 67 senátorů, proti jich bylo 30.
před 17 hhodinami

Podvodníci okradli děti s rakovinou o desítky milionů, které na ně vybrali

Mezinárodní skupina podvodníků roky okrádala rodiny s dětmi, které trpí rakovinou. Pomocí emotivních videí na YouTube poptávala peníze, které si pak ale nechala. Zneužívání dětí a rodin odhalilo rozsáhlé dvouleté vyšetřování stanice BBC. Riziko, že člověk přispěje na podvodné sbírky, lze snížit následováním jednoduchých zásad.
před 23 hhodinami

Glumův efekt poškozuje vědu a hlavně doktorandy, naznačila studie

Vědci si příliš hromadí znalosti i výzkumná témata pro sebe, tvrdí nový výzkum, který fenomén nazval Glumův efekt, podle postavy z knihy Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Glum si žárlivě střežil Prsten podobně, jako si dnes významná část vědců sobecky hlídá „svoje témata“. Poškozuje to zejména doktorandy, ale také celou vědu, protože tak v laboratořích a výzkumných ústavech vzniká toxická atmosféra, naznačuje studie, která ale má metodologické nedostatky.
včera v 14:15

Británie se vrací k programu Erasmus

Británie a Evropská unie se ve středu dohodly, že britským studentům umožní opětovné zapojení do oblíbeného studentského výměnného programu Erasmus+. Jde o malý, ale symbolický signál zlepšení vztahů mezi Spojeným královstvím a EU po brexitu, napsala agentura Reuters.
včera v 13:09

Lední medvědi se geneticky adaptují na změny klimatu

Studie vědců z University of East Anglia (UEA) popsala, že se u ledních medvědů, které zkoumali v jihovýchodním Grónsku, začala měnit aktivita některých genů. Jedná se především o ty spojené s teplotním stresem, stárnutím a metabolismem. Podle studie to naznačuje, že se možná pokoušejí přizpůsobit prokazatelně teplejším podmínkám.
včera v 11:27

Fotograf v Alpách náhodou objevil Údolí dinosaurů s tisíci stop

V národním parku Stelvio v italském regionu Lombardie fotograf přírody náhodou objevil otisky, ze kterých se následně vyklubaly tisíce stop dinosaurů. Paleontologové jejich stáří odhadují na 210 milionů let. Nález považují za největší svého druhu v Alpách a za jeden z nejvýznamnějších na světě.
včera v 10:09
Načítání...