Elon Musk nejprve změnil podobu kosmické dopravy, v současnosti mění osobní automobilovou dopravu a nyní to vypadá, že se rozhodl proměnit i to, jak funguje dálková nákladní doprava.
Budoucnost nákladní dopravy drží v rukou Elon Musk. Jeho zelený náklaďák je lepší, než se čekalo
Ve čtvrtek 16. listopadu představil Elon Musk prototyp elektrického tahače Tesla Semi (a také nový sportovní kabriolet Roadster). Po více než deseti letech výroby osobních a sportovně-užitkových (SUV) elektromobilů, ke kterým nedávno přidala i solární panely, chce společnost Tesla elektrifikovat další typ aut, tentokrát velké nákladní vozy.
- Své příznivce Tesla překvapila ještě další novinkou: modernizovanou verzí svého prvního sportovního vozu Roadster, který přestala vyrábět v roce 2012. Čtyřmístný automobil se skleněnou stahovací střechou ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů a je schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti přes 400 kilometrů v hodině. To dělá z tohoto modelu nejrychlejší sériově vyráběný vůz. Z nuly na 100 kilometrů se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 tisíc dolarů (4,3 milionu Kč). Musk ho představil stylově, když nový Roadster nečekaně vyjel z útrob kamionu před čekající dav.
Generální ředitel Elon Musk označil Semi za další krok Tesly k přesunu od fosilních paliv směrem k obnovitelným zdrojům energie. Někteří analytici ale tahač považují za drahou hračku pro firmu, která utrácí peníze rychleji, než je vydělá a nikdy neohlásila roční zisk. Navíc má problém zvýšit výrobu svých cenově dostupnějších sedanů Model 3. Tesla s výrobou nového modelu zaostává a někteří zákazníci na něj budou muset čekat 18 měsíců i více.
Semi zvládne s maximálním nákladem, který je v USA téměř 36 300 kilogramů, a dálniční rychlostí ujet na jedno nabití zhruba 800 kilometrů.
Z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí bez nákladu za pět sekund – je v tom téměř totožný s moderními sporťáky; s plným nákladem to zvládne za 20 sekund.
Při dobíjení u megadobíjecích stanic Tesly může Semi po 30 minutách dobíjení ujet 643 kilometrů. Oproti klasické silniční dopravě je to stále ještě nedostatečné: kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1600 kilometrů, ale jejich provoz na kilometr je zase podle Muska o 20 procent dražší než provoz elektrické verze.
Výroba nového nákladního vozu má začít v roce 2019. Cenu zatím Tesla nezveřejnila, pouze uvedla, že si zájemci mohou vůz již nyní objednávat. Je ale nutné složit zálohu 5 tisíc dolarů (109 tisíc Kč).
Když řídí robot
Kabina tohoto nákladního vozu není tak protažená jako u klasického vozu, interiér je prostorný se sedadlem uprostřed, kolem něhož jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Vůz má akumulátor zabudovaný do podvozku a čtyři motory.
Má také poloautonomní řídící systém stejný jako osobní automobily Tesly. To znamená, že je schopen jet stanovenou rychlostí, v zácpě automaticky zpomalit a udržet se v jízdním pruhu. Technologie samořízení také umožní vozům Semi jet samostatně v koloně, řidič bude potřeba jen v prvním voze.
Místo zpětných zrcátek má kamery, což výrazně napomáhá jeho aerodynamičnosti. Díky revolučně novému designu má také řidič tolik prostoru, že se může v kabině nejen postavit, ale dokonce se i projít.
Co na to kritici?
Akcie Tesly, která je podle tržní hodnoty druhým největším výrobcem aut v USA, od začátku roku zpevnily asi o 46 procent. S vozem Semi se Tesla pouští na nejistý trh. Nicméně poptávka po elektrických nákladních vozech se má v příštím desetiletí zvyšovat, protože Spojené státy, Evropa a Čína zpřísňují své emisní předpisy.
Podle odhadů společnosti Navigant Research má prodej elektrických nákladních vozů do roku 2026 stoupnout na více než 70 tisíc z loňských 4100. Většinou se však budou prodávat menší a středně velké vozy, jako jsou popelářská auta či dodávky. Ty mohou mít menší dojezd, do 160 kilometrů, takže budou mít i levnější baterii. Lze je také dobíjet na plný výkon přes noc.
„Naučili jsme se od Tesly očekávat velmi přímočaré myšlení,“ uvedla Rebacca Lindlandová, analytička společnosti Kelley Blue Book. Podle rozhovoru, který poskytla agentuře AFP, dává tento koncept smysl u vozidel s jasně předvídatelnými trasami, jako jsou třeba školní autobusy nebo popelářské vozy.
Největším nepřítelem Muska je podle analytičky ale především sám Musk, který „není právě skvělý v tom dodržovat dodací lhůty“, takže je potřeba „počítat s týdny, měsíci i roky navíc.“ Zajímavé je, že Wall Street tuto Muskovu strategii toleruje – stále je totiž pokládán spíše za vizionáře a technologa než za klasického výrobce automobilů. „Přijde ale doba, kdy s tou tolerancí skončí a budou chtít vidět zisky,“ dodala Lindlandová.
Elon Musk (*28. června 1971, Jihoafrická republika) je americký podnikatel. Spoluvlastnil internetový platební systém PayPal, založil kosmickou společnost SpaceX a spoluzaložil a jako výkonný ředitel vede automobilku Tesla Motors. Zároveň je předsedou společnosti SolarCity, která se v USA zabývá instalací solárních panelů pro domy a chce spustit systém superrychlých vlaků Hyperloop.
Ještě optimističtější byl vůči novince Joseph Spak ze společnosti RBC Capital Markets. Uvedl, že ho nové nákladní auto opravdu oslovilo, především v tom, že řada specifikací překonala očekávání. „Ano, Tesla má problém dodržet naslibované lhůty, ale nakonec to zvládne, “ uvedl analytik. „Očekávejme tedy elektrifikaci (v segmentu nákladních automobilů) a ještě větší narušení segmentu Teslou.“