
Devadesátka ČT24: Auta současnosti a budoucnosti
Říha připomněl, že automobilky pracují s pětiletým předstihem a jsou si dobře vědomy tlaku na omezování naftových motorů.
Za mezník bere to, že Škoda Auto ukázala koncept svého prvního elektromobilu Vision E, u něhož se už navíc mluví o tom, že je to funkční automobil s autonomním řízením úrovně 3 – zvládne řídit samo, byť pod dohledem řidiče.
„Už je tady ta automobilová budoucnost, o které jsme si mysleli, že přijde za 10, 15 či 20 let, ale bude to mnohem dříve.“
Jan Říha
K trvajícímu zájmu o sportovní užitkové vozy (SUV) řekl, že mnohé už nemají tak vysokou spotřebu, nejsou už tak vysoké a pracuje se na jejich odlehčení a na aerodynamice, aby se snížila spotřeba. Hlavní premiéry představované ve Frankfurtu byly právě SUV.

Události: Trendy na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem
S tím, jak budou tyto vozy zasahovat širší zákaznické spektrum, musí se jejich ceny snížit. „Čím blíže k cenám klasických aut ceny elektromobilů budou, tím větší je šance, že zasáhnou masové spotřebitele,“ řekl Linhart. Tomu podle něho vychází vstříc podmínky na trhu, kdy cena baterií postupem času klesá a začnou vznikat úspory z rozsahu. Navíc některé státy se snaží alternativní pohony dotovat.
Říha to přirovnal k vývoji cen hybridních vozů, které jsou už jen o málo dražší než konvenční vozy se spalovacími motory. „Něco podobného nastane s elektromobily. Modelů výrazně přibývá, problém je zatím v ceně,“ podotkl.
Antonín Mikulec z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel připomněl, že loni se prodalo ve světě 90 milionů osobních aut, přičemž elektrická netvořila ani jedno procento. Zmínil, že u spalovacích motorů se podařilo dosáhnout velkých úspěchů ve snižování emisí a mají vysokou efektivitu.
Předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec se pak domnívá, že vývoj baterií se nezastaví a půjde nad jeden tisíc kilometrů dojezdu. Se zvýšením dobíjení v domácnostech bude podle něho klesat také role infrastruktury (dobíjecí stanice), která nebude obsluhovat všechny automobily, jako to nyní dělají čerpací stanice. Zmínil i výhody elektromobilů při snižování prachových částic, což ocení města typu Ostravy.