Automobilové přehlídky chtějí dál udávat trendy. Zájem automobilek i lidí ale upadá

Necelý týden zbývá do startu letošní Mezinárodní automobilové výstavy ve Frankfurtu nad Mohanem. Bude to poprvé od propuknutí aféry Volkswagenu, co se v německém městě budou předvádět přední automobilky. Agentura Reuters ale upozorňuje na to, že si výstava získává nechtěnou pozornost, a to kvůli tomu, kolik velkých značek zůstává mimo. Pověsti přehlídek, jako je ta frankfurtská nebo pařížská, nepomáhá ani upadající počet návštěvníků.

Frankfurtská přehlídka v roce 2015
Zdroj: Reuters Autor: Ralph Orlowski

„Automobilové přehlídky potřebují nový přístup. Jinak zmizí,“ uvedl šéf firmy Faurecia dodávající náhradní díly Patrick Koller.

Problémy vykazuje například přehlídka ve Frankfurtu, která pro veřejnost odstartuje 14. září a která se vrací po dvou letech, kdy světem automobilů zmítal skandál falšování dat o emisích německého koncernu Volkswagen. Mezinárodní autosalon se letos potýká s řadou automobilek, které výstavu budou ignorovat.

Agentura Reuters uvádí, že vedle očividné absence společnosti Tesla a jejího elektromobilu Model 3, zůstávají mimo i značky jako Nissan, Peugeot, Fiat, Volvo, Jeep nebo Mitsubishi.

Společnost Tesla se přitom mnoho let evropským akcím nevyhýbala. „Hledáme události, kde mohou být auta méně očekávaná,“ vysvětluje firma aktuální přístup. Automobilka Nissan se zase rozhodla neúčastnit letošní frankfurtské show kvůli celkové revizi jejich propagační strategie, jejímž cílem je usnadnit viditelnost značky. Šéf značky Peugeot Jean-Philippe Imparato řekl Reuters, že automobilový veletrh je marketingový nástroj jako každý jiný a investice musí prokázat určitou návratnost.

Nejistý osud tradičního autosalonu odráží situaci v průmyslu, který ohrožuje řada faktorů od emisních regulací po sdílenou ekonomiku.

Nezájem ale může přijít i od lidí. Mnoho z tradičních setkání motoristických fanoušků zaznamenalo od přelomu tisíciletí pokles počtu návštěvníků. Propad může podle Reuters akcelerovat. Loňský pařížský autosalon zaznamenal pokles o čtrnáct procent a letošní přehlídka v americkém Detroitu přitáhla o devět tisíc zájemců méně.

Auta hledají své místo mezi elektronikou

Výzvou jsou pro tradiční automobilové přehlídky také technologické změny. V době, kdy se z hlavního bojiště další automobilové evoluce stávají technologie jako internet věcí či autonomní řízení, míří vystavovatelé stále častěji i na akce jako je veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas nebo Mobile World Congress v Barceloně.

Daimler odhaduje, že s pomocí sociálních sítí se jeho inovace u Mercedes-Benz dostali po celém světě ke stejně velikému publiku, ať už byly odhaleny ve Frankfurtu, nebo na CES, i když druhý zmíněný má pětinou návštěvnost a je uzavřený pro laickou veřejnost.

„Mediální strategie se změnila s rostoucím významem technologií,“ poznamenala mluvčí Daimleru Bettina Fetzerová. Ačkoli se Mercedes předvede na výstavní ploše ve Frankfurtu, stává se podle mluvčí stále složitější rozhodnutí, jak a kde prezentovat nové produkty.

Aby dokázali čelit změnám, pořadatelé přehlídky i vystavovatelé přehodnocují přístup a usilují o spojení se značkami nebo událostmi mimo svůj motoristický rajón. Frankfurtský autosalon tak poprvé představí fórum New Mobility World, jehož partnery se staly společnosti Google a Facebook. Program automobilky BMW zase zahrne prezentace spojené s konferencemi TED.

Pořadatelé pařížského autosalonu nechtějí zůstat pozadu a vydali se přímo do Las Vegas, aby probrali možnosti spolupráce s CES. Nicméně neúspěšně. Zástupci CES teď totiž odmítají diskuse o rozšíření do Evropy.