V pondělí začnou testovací lety Boeingu 737 MAX. Součástí bude i aktivace systému, který dříve selhal

Piloti a zkušební posádka amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) v pondělí zahájí nejméně třídenní testování letadla Boeing 737 MAX, které usiluje o novou certifikaci. Uvedla to agentura Reuters. Stroje 737 MAX, až do loňska nejprodávanější model Boeingu, byly loni na jaře kvůli dvěma tragickým nehodám vyřazeny z provozu. Krizi amerického výrobce posléze umocnila pandemie covid-19, která paralyzovala leteckou dopravu.

Zkušební tým se před zahájením testu zúčastní několikahodinového brífinku. Na palubu letadla nastoupí členové týmu s testovacím vybavením na letišti nedaleko města Seattle, uvedl podle Reuters jeden z jejích zdrojů.

Zkušební posádka bude jednotlivé manévry provádět podle připraveného scénáře. Test mimo jiné zahrnuje přerušení přistávacího manévru v situaci, kdy se stroj dotkne země, či let podél pobřeží Tichého oceánu. Většinu manévrů posádka provede nad státem Washington na západě USA.

Záměrná aktivace systému, který v minulosti selhal

Během testování se záměrně aktivuje stabilizační systém MCAS, jehož software selhal během dvou nehod. Při nich zahynulo v Etiopii a v Indonésii dohromady 346 lidí. Automatický bezpečnostní systém kvůli vadnému senzoru tehdy opakovaně poslal stroj prudce dolů a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Důkladnost několikadenní zkoušky přesahuje předchozí testovací lety Boeingu, které většinou zabraly několik hodin a stihly se za jeden den. Společnost Boeing a úřad FAA se k testování nevyjádřily.

Vlastní zkoušky Boeingu před testem FAA zahrnovaly stovky hodin v leteckém simulátoru 737 MAX a další stovky hodin na palubě testovacího stroje 737 MAX 7, ale bez přítomnosti personálu FAA. Během nejméně jednoho zkušebního letu Boeing testoval stejné parametry, jaké jsou na programu v pondělí, uvedla Reuters s odkazem na svůj zdroj.

FAA po sérii zkušebních letů zanalyzuje letová data a vyhodnotí, zda je možné dát stroji 737 MAX znovu povolení létat. Úřad musí také schválit nové postupy pro výcvik pilotů. Podle zdrojů ale není pravděpodobné, že by letadla MAX mohla do vzduchu dříve než letos v září.

S americkým úřadem FAA úzce spolupracují regulátoři v Evropě a Kanadě, kteří ovšem situaci pro své oblasti vyhodnotí samy. Podle agentury Reuters daly tyto úřady najevo obavy nad rámec připomínek FAA, což si může vyžádat další změny.

Milionové ztráty a vyřazení z provozu

Aféra s modelem 737 MAX,  kterou loni v březnu rozpoutaly dvě zmíněné katastrofy, společností Boeing otřásla. Kromě zákazu provozu tohoto modelu znamenala pro společnost milionové ztráty, poškozenou pověst či nucenou rezignaci jejího šéfa.

Firma čelí také desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří při nehodách zahynuli, vyšetřuje ji také americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.