Centrum Berlína na protest proti zvyšování mýta zablokovali nákladní dopravci s více než stovkou kamionů. Do ulic německé metropole opět vyrazili také nespokojení farmáři, kteří odmítají škrtání dotací na diesel pro zemědělství. Farmáři k protestu využili potravinářský veletrh Grüne Woche, který je považován za největší svého druhu na světě.
U Braniborské brány v Berlíně vyvrcholil protest dopravců, nespokojenost vyjádřili i farmáři
U Braniborské brány v centru Berlína vyvrcholil protest nákladních dopravců. Policie oznámila, že už dopoledne bylo na místě okolo patnácti set lidí, přes šest set kamionů a nákladních vozidel, ale také sto padesát traktorů. Přilehlá ulice 17. června, která je hlavní dopravní tepnou spojující západ Berlína s centrem, a okolní ulice byly kvůli demonstraci uzavřeny.
Šéf Svazu německých zemědělců (DBV) Joachim Rukwied na výstavě Grüne Woche oznámil, že v protestech budou farmáři pokračovat v nadcházejícím týdnu.
Zemědělci uspořádali v pondělí u Braniborské brány rozsáhlou demonstraci, která završila takzvaný akční týden, kdy farmáři po celé zemi blokovali dálniční nájezdy. Zablokovali také několik hraničních přechodů s Českem.
Přechod k vyjednávání
Podle Rukwieda budou nové protesty menšího rozsahu, protože zemědělci chtějí nadcházející dva týdny využít především k vyjednávání s vládními představiteli. Za dva týdny bude totiž parlament schvalovat rozpočet pro letošní rok, jehož součástí jsou i škrty v podpoře dieselu pro zemědělství.
Vláda sociálnědemokratického kancléře Olafa Scholze kvůli úsporám chtěla původně skončit s podporou dieselu pro zemědělce a s daňovým osvobozením zemědělských vozidel. Následně pod tlakem kritiky částečně ustoupila a nakonec schválila zachování daňového osvobození vozidel pro zemědělství, podporu dieselu chce ale postupně do roku 2026 zastavit.
Nákladní dopravci zase kritizují vyšší ceny mýta, které považují za likvidační. Jízda nákladních vozidel nad 7,5 tuny zdražila už loni v prosinci, kdy v rámci mýta začal platit emisní příplatek 200 eur (4945 korun) za tunu oxidu uhličitého. Emisní zátěž se vypočítává podle emisní třídy konkrétního vozidla. Od letošního července se navíc mýto rozšíří i na menší nákladní vozidla pod 7,5 tuny. Scholzova vláda si od zvýšení poplatků slibuje vybrat do roku 2027 dodatečných 30,5 miliardy eur (754 miliard korun).
Protesty v Rumunsku
Podobné protesty teď zažívá i Rumunsko. V pondělí večer tam protestující zablokovali přístup do dvou přístavů a přerušili silniční dopravu.
Tamní dopravci protestují již více než týden. V pondělí řidiči kamionů a zemědělci opět vyšli do ulic po celém Rumunsku poté, co jednání s koaliční vládou o nižších daních, vyšších dotacích a dalších požadavcích nevedla k žádné dohodě.
Dlouhé kolony kamionů a traktorů narušily dopravu na předměstích hlavního města Bukurešti a dalších měst po celé zemi Evropské unie. Jednalo se o šestý den demonstrací v řadě.
Zemědělci požadují mimo jiné rychlejší vyplácení dotací, kompenzaci ztrát způsobených dovozem ze sousední Ukrajiny a větší státní podporu na náklady na pohonné hmoty. Řidiči kamionů požadují nižší daně a pojištění a stěžují si na dlouhé čekací doby na hranicích.
Francouzské plány
Podle agentury Reuters čekají stejné akce i Francii. Mluvčí největšího francouzského zemědělského svazu FNSEA v pátek uvedl, že v nadcházejících týdnech zvažují celonárodní protesty, které by mohly rozšířit akce zemědělců na jihozápadě země, kteří zablokovali dálnici a vykydali hnůj na veřejné budovy.
Podobně jako jejich němečtí kolegové protestují francouzští zemědělci především proti daním a regulacím.
Mluvčí FSNEA uvedl, že o uspořádání celostátní akce se rozhodne příští čtvrtek po setkání se zástupci místních poboček a různých zemědělských sektorů.