Suezský průplav v Egyptě zablokovala brzy ráno nákladní loď, která najela na mělčinu. Na místo zamířilo osm vlečných člunů, kterým se po poledni podařilo plavidlo o délce 400 metrů a šířce 59 metrů částečně vyprostit. K obnovení plného provozu ale zatím nedošlo.
Podařilo se částečně uvolnit loď blokující Suezský průplav. Tím prochází desetina světového obchodu
Kontejnerová loď Ever Given, registrovaná v Panamě a patřící tchajwanské společnosti Evergreen, mířila z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam. V úterý ráno kolem 6:40 uvázla severně od Suezského průplavu a bránila v proplouvání jednou z nejrušnějších vodních cest na světě.
Podle správy průplavu ztratila schopnost manévrovat v silném větru a písečné bouři. Námořní kapitán Jiří Konár upozornil, že loď má v důsledku plného naložení více než dvaceti tisíci kontejnery velkou nadvodní plochu, a může tak být silně ovlivněna větrem. Opřel se do ní poryv o rychlosti asi padesáti kilometrů za hodinu.
Konár doplnil, že Ever Given patří k největším plavidlům na světě a taková v průplavu vždy doprovázejí remorkéry. Právě ty měly na povel suezského lodivoda vedoucí plavidla průplavem pohlídat, aby ji vítr neposunul.
Zdržení
U obou ústí kanálu se shlukovaly lodě čekající na uvolnění trasy. Menší plavidla správa posílala po starším a užším kanálu. Další náhradní trasa vede kolem celé Afriky a je o týden delší.
Webová stránka Vesselfinder, která sleduje pohyb lodí, uvedla, že na jižní a severní straně průplavu se zastavilo 210 plavidel a čekala na povolení k proplutí. Byly mezi nimi i ropné tankery.
Suezský průplav spojuje Středozemní a Rudé moře a loni jím proplulo téměř 19 tisíc lodí, tedy v průměru 51,5 plavidla za den. Podle agentury Reuters to je asi 12 procent světového obchodu se zbožím. Je také důležitý pro egyptskou ekonomiku, země na poplatcích loni dostala 5,61 miliardy dolarů (124 miliard korun), upozorňuje Al-Jazeera.