Opuštění Ruska pomáhá firmám v reputaci. Mnohé z nich ale sliby nedovedly do konce

Poté, co Rusko 24. února zahájilo brutální invazi na Ukrajinu, oznámilo mnoho nadnárodních společností dobrovolné omezení nebo zastavení podnikání v této zemi. Některé z nich, jako například Nestlé nebo PepsiCo, byly k tomuto rozhodnutí donuceny poté, co čelily nátlaku ze strany zaměstnanců, zákazníků i investorů. Z nového výzkumu ale vyšlo najevo, že většina firem, které toto slíbily, zřejmě činnost v Rusku zcela neomezila.

Americký výrobce oděvů a obuvi Nike se 23. června stal zatím poslední značkou, která oznámila definitivní odchod z Ruska. Původně přijala pouze dočasná opatření.

Zahraničním podnikům totiž v důsledku toho, že Rusko opouštějí a přestávají tak financovat jeho válku placením daní, významně roste reputace.

Ne každá společnost, která prohlásila, že se z Ruska úplně stáhne, tak ale učinila. Vychází to ze zprávy z 28. června agentury Moral Rating, organizace zaměřené na sledování reakce firem na ruskou invazi na Ukrajinu.

Agentura hodnotila „úroveň odchodu“ u 114 největších společností na světě, které měly k 24. únoru vazby na Rusko. Dostaly hodnocení od jedné do deseti, přičemž deset znamená úplný odchod. Měřené aktivity zahrnují vývoz, dovoz a částečně nebo zcela vlastněná aktiva.

Podle zprávy pouhých šest procent společností, to znamená sedm ze 114, Rusko zcela opustilo. Patří mezi ně třeba gigant v oblasti elektronického obchodu Amazon a konglomerát Alphabet (mateřská společnost společnosti Google a dalších).

Většina, tedy 55 procent korporací, provedla stažení, které se buď týkalo jen části ruských aktivit, nebo nebylo realizováno zcela, případně obojí. Zbytek – 39 procent – neučinil žádné oznámení o opuštění Ruska.

Většina v šedé zóně

Agentura uvádí, že 63 ze 114 analyzovaných společností jsou často vnímány za zcela vystoupivší z Ruska, zatímco dosáhly pouze „určitého stupně stažení“.

Zpráva mimo jiné zmiňuje Siemens, který nadále poskytuje služby stávajícím klientům, Meta (dříve Facebook), která stále lokálně prodává reklamu, General Motors, který si v Rusku ponechává zaměstnance, a Microsoft, který „podporuje školy a nemocnice“.

„Společnosti nejenže nedokážou řádně odejít. Často také přehánějí nebo zveličují své mizivé úsilí,“ tvrdí zakladatel agentury Moral Rating Mark Dixon.

Organizace uvedla, že existují určité „skuliny“, které mohou korporace využít, aby se vyhnuly úplnému odchodu z ruského trhu. Firma se například může zavázat k prodeji ruské společnosti nebo aktiv, aniž by uvedla jakýkoli časový rámec, což znamená, že se prodej nemusí uskutečnit vůbec.

Rovněž činnost v Rusku nemusí být zmíněna v oficiálních prohlášeních společností, což jim umožňuje nadále provozovat „něco, co je často ekonomicky významnější než ukončení činnosti“.

„Tím, že se vyhýbají světlu reflektorů, mohou udržovat své zákazníky a akcionáře v nevědomosti, zatímco v Rusku dále vydělávají a Putinův režim z toho má prospěch,“ řekl Dixon.