Evropská unie nemá v úmyslu přerušit vztahy s Čínou, i když podniká kroky ke snížení ekonomické závislosti a rizik. Uvedl to eurokomisař pro obchod Valdis Dombrovskis. Po setkání s čínským vicepremiérem Che Li-fengem rovněž oznámil, že Peking a Brusel obnoví pravidelnou výměnu názorů na makroekonomické otázky. Sedmadvacítka bude podle něj důraznější při prosazování spravedlivé hospodářské soutěže a hájení svých zájmů. Brusel zvažuje opatření proti čínským výrobcům elektromobilů, kteří využívají státní dotace a zaplavují trh levnými vozy na úkor evropských automobilek. Peking hrozí protiopatřením.
EU nechce přerušit vztahy s Čínou, i když se snaží snížit závislost, řekl v Pekingu Dombrovskis
„Jsem rád, že jsme dosáhli pokroku při řešení některých problémů kolem přístupu k trhu a shodli se na výměně informací ohledně kontroly exportu, vytvoření nové pracovní skupiny v oblasti finančních služeb a obnovení makroekonomického dialogu,“ uvedl Dombrovskis.
Ekonomické vazby Evropy s Čínou jsou hluboké, ale Čína by mohla pomoci snížit rizika, jak je vnímá EU, řekl eurokomisař. „Nedostatek reciprocity a rovných podmínek ze strany Číny spolu s širšími geopolitickými změnami přiměly EU k větší asertivitě,“ dodal.
Brusel si dlouhodobě stěžuje na nedostatek rovných podmínek v Číně a na politizaci podnikatelského prostředí. Obavy se ještě zvýšily, když se Peking rozhodl navzdory válce na Ukrajině posílit vztahy s Moskvou. Čína je nadále klíčová pro dodavatelské řetězce evropských podniků, ty se však podle Dombrovskise obávají „směru, kterým se Čína ubírá“.
Čína také letos představila nové zákony – například zákon o zahraničních vztazích, který varuje před jednáním poškozujícím čínské národní zájmy, nebo zákon proti špionáži, který zakazuje předávání informací souvisejících s národní bezpečností.
„Jejich nejednoznačnost dává příliš velký prostor pro výklad,“ konstatoval eurokomisař. „Evropské společnosti pak mají potíže s výkladem svých povinností ohledně dodržování předpisů. To je faktor, který výrazně snižuje důvěru podniků a odrazuje od nových investic v Číně,“ dodal.
Spor o elektromobily
Podobně jako se Evropa odklání od ruské ropy, plynu a uhlí, vyhodnocuje Brusel i svou závislost na Číně, pokud jde o některé suroviny a komponenty. Unie posuzuje také faktory, které ovlivňují konkurenceschopnost některých čínských produktů na evropském trhu.
Evropská komise (EK) nedávno prohlásila, že zváží, zda zavést cla, aby ochránila evropské výrobce před záplavou levných čínských elektromobilů, které těží z podpory odvětví ze strany státu. EU tvrdí, že je otevřena hospodářské soutěži, včetně odvětví elektrických vozidel, ale že tato soutěž musí být spravedlivá. Čína to označila za ochranářský postoj.
Čínský vicepremiér v pondělí potvrdil nespokojenost Pekingu s vyšetřováním EU ohledně čínských subvencí na elektromobily. „Evropská strana by měla postupovat obezřetně a nadále udržovat svůj trh volný a otevřený,“ prohlásil. Čína označila možné opatření EU za protekcionismus a pohrozila, že zavede protiopatření, která by mohla poškodit evropský průmysl.