Z Žižkova do vlaku za pár minut. Začala stavba podchodu, díky kterému odpadne obcházení hlavního nádraží

Správa železnic začala stavět podchod, který naváže na jeden ze stávajících podchodů nástupišť pražského hlavního nádraží a bude ústit na Žižkov. Cesta z této části Prahy k vlaku se tak dramaticky zkrátí, cestující nebudou muset obcházet nebo objíždět tramvají celé nádraží.

Na Žižkov nechá Správa železnic prodloužit pouze jeden podchod ze tří – ten severní. Stejně jako zbylé dva končí zatím pod sedmým nástupištěm hlavního nádraží, nově povede pod manipulačními kolejemi ve východní části stanice a ústit bude do Seifertovy ulice u náměstí Winstona Churchilla.

Stavba podchodu potrvá rok, železniční správa za něj zaplatí 220 milionů korun. Cestu ze západní části Žižkova nebo například z Riegrových sadů do vlaku výrazně zkrátí – potrvá několik minut, v současnosti musí cestující počítat nejméně se čtvrthodinou.

V téže době, kdy bude hotový podchod na Žižkov, by podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody měla končit také rekonstrukce fasády historické nádražní budovy. Následovat bude rekonstrukce vnitřních částí. Prostory chce potom správa využívat ke společenským účelům, například koncertům nebo konferencím, část by pak měla sloužit jako moderní salonky pro cestující čekající na vlak.

Nádraží se rekonstruuje od roku 2006

Železniční stanice, jejíž celý název v současnosti zní Praha, hlavní nádraží, nádraží prezidenta Wilsona, vznikla na počátku 70. let 19. století jako konečná stanice Dráhy císaře Františka Josefa, která vedla z Vídně přes Gmünd a Tábor. Později na ni zaústily i tratě z dalších směrů. Secesní nádražní budova architekta Josefa Fanty nahradila původní novorenesanční budovu na počátku 20. století, ale i její roli převzala o tři čtvrtě století později nová odbavovací hala.

Rekonstrukce jednotlivých částí hlavního nádraží probíhají postupně od roku 2006. České dráhy, které tehdy vlastnily historickou budovu i novou odbavovací halu, se dohodly s italskou společností Grandi Stazioni na jejich opravě. Firma je za to potom měla dlouhodobě provozovat a vybírat nájemné například od obchodníků. Proběhla ale jen rekonstrukce nové odbavovací haly a později některých částí Fantovy budovy, nikoli však její celková rekonstrukce.

Správa železnic (tehdy ještě SŽDC), která staniční budovy od drah převzala v roce 2018, nakonec kvůli tomu smlouvu Grandi Stazioni vypověděla a v opravách hlavního nádraží pokračuje sama. Správa také v posledních dvanácti letech rekonstruovala nástupiště a poté i zastřešení prvních čtyř nástupišť.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech platí výstraha před ledovkou

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 10 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 12 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 13 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 14 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 15 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
včera v 20:39

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
včera v 20:19

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
včera v 20:04
Načítání...