Sotva odbijí hodiny silvestrovskou půlnoc, začnou se odpočítávat poslední dny provozu stanice metra Jinonice. Od 7. ledna až do léta jí budou vlaky pouze projíždět. Začne tak rekonstrukce, která není v pražském podzemí úplně běžná, podobně rozsáhlou úpravou zatím prošla jen stanice Národní třída. Drobnější výluky jsou naopak v posledních letech částé, jedna z nich ostatně právě probíhá. Pro letošek je však poslední.
Výluky v metru pro letošek končí. Začíná ale příprava na uzavření Jinonic
Dvouletá uzavírka stanice Národní třída byla dosud nejrozsáhlejší výlukou v pražské podzemní dráze. Výluka Jinonic zdaleka nebude tak rozsáhlá, přesto jde zdaleka o největší akci, která se napřesrok metra dotkne. Mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl již dříve uvedl, že by měla být stanice zcela uzavřena sedm měsíců, konkrétně od ledna do srpna. Práce však potrvají celý rok.
Dělníci se do Jinonic přesunou bezprostředně po dokončení současných prací na lince C. „Začne to 1. listopadu, ale bude to v neveřejné části. Provozu se to nijak nedotkne,“ ubezpečil mluvčí Štábl.
Žádnou další výluku v metru, jež by se dotkla přímo cestujících, dopravní podnik do konce roku již neplánuje. Letos opakovaně přerušoval provoz na trase C, naposledy během závěrečných dvou říjnových víkendů. Metro až do nedělního večera nebude jezdit mezi stanicemi Muzeum a Kačerov. Během výluky proběhla výměna 452 starých pražců.
Místo dřevěných pražců, po kterých jezdilo metro od počátku, přicházejí postupně ke slovu betonové. Vydrží více a navíc je jízda po nich tišší. Kromě pražců měnil dopravní podnik i kolejnice. „Hmotnost vlaků je sice malá, ale intenzita provozu je velká. Čili zhruba po 25 letech je potřeba to vyměnit,“ podotkl Ondřej Krulikovský z dopravního podniku.
Výměny traťového svršku budou pod Prahou pokračovat i nadále. Celkem je totiž potřeba vyměnit ne stovky, ale 25 tisíc dřevěných pražců.