České dráhy (ČD) v Plzni otevřely novou halu pro opravy vlaků. Národní dopravce tím reaguje na rostoucí počet nových souprav v regionu a potřebu najít pro ně lepší zázemí. Pro železničáře to bude znamenat například to, že nebudou muset vlaky rozpojovat, aby se do haly vešly. V minulosti se totiž stávalo, že vlaky, které není možné rozpojit, museli pracovníci drah opravovat venku, a to za jakéhokoli počasí. Nová opravárenská hala přišla na 200 milionů korun.
V Plzni vyrostla moderní hala pro opravu vlaků. Vejdou se do ní větší soupravy, výhodou je i automatika
Podle redaktorky ČT Andrey Čandové měly nejdelší koleje ve staré hale 75 metrů, a tak se tam jen s obtížemi vešly například soupravy RegioShark či RegioPanter. Nová hala má celkem čtvery koleje o délce sto metrů, což by mělo být pro opraváře velkou pomocí.
Původní opravárenská hala funguje v Plzni od roku 1973. Stavěna byla pro údržbu starších typů vlaků, kterých už dnes výrazně ubylo. „Byla postavena pro krátká vozidla, pro hnací vozidla. Tím je daná i délka haly a možnosti údržby,“ uvedl vedoucí odboru správy a údržby železničních kolejových vozidel Kamil Pavlíček. Dnešní modernější vlaky se už do haly nevejdou a bylo nutné je opravovat venku.
Světlejší, prostornější i čistší
Za poslední léta se výrazně změnil i způsob opravy vlaků. „U těch starých lokomotiv to byla těžká práce. U dnešních technologií je to spíš hodinářská práce, jde o jemnou mechaniku a všechno je řízeno elektronicky,“ sdělil mistr kolejových vozidel René Figura.
Největšími výhodami nové haly jsou podle techniků lepší přístup pod lokomotivy, víc prostoru pro práci, lepší světlo a čistší prostředí. Do staré haly bylo vždy nutné vlaky natlačit posuvnou lokomotivou, v té nové to však už probíhá automaticky. „V nové hale to zvládají díky posunovadlu. To si dokáže samo vyjet ven pro vlak a přitáhnout ho dovnitř. Ovládá se dálkovým ovládáním,“ popsala redaktorka.
Podle ředitele plzeňského Oblastního centra údržby Západ ČD Vladimíra Janouška bylo nutné halu postavit také proto, aby bylo možné dodržet závazky vůči kraji. „Tato nová hala nám umožní opravovat jednotky v celé délce bez jakéhokoliv rozpojování. Umožní nám velice efektivní způsob údržby, protože máme přístup z obou stran haly,“ popsal.
V provozu zůstane i stará hala
Vznik nové opravárenské haly však neznamená konec té původní, vlaky se tam budou opravovat i nadále. Nový objekt navíc ještě není kompletně dokončen, i když už se tam může pracovat. „Nejsou tady dodělané lávky (nutné pro údržbu na střechách vozidel – pozn. red.), zatím jsou tady pro ně připravené výložníky. Budeme mít modernější lávky, které budou adaptabilní k profilu vozidla,“ řekl Janoušek.
Dvousetmilionovou investici platily přímo České dráhy ze svých finančních prostředků. V Česku se plánují i opravy dalších hal. Nové, možná i modernější opravárenské haly by pak měly vzniknout i v Chebu, Českých Budějovicích, Olomouci či Havlíčkově Brodě.