V Plzni se v sobotu konala už druhá protestní akce proti stavbě takzvané gigafactory. V blízké době mělo padnout rozhodnutí automobilového koncernu Volkswagen o tom, kde v Evropě postaví továrnu na baterie do elektroaut. Rozhodnutí ale podnik nakonec o několik měsíců odložil.
V Plzni se znovu protestovalo proti stavbě takzvané gigafactory
Na náměstí T. G. Masaryka v centru Plzně lidé protestovali proti zvažovanému zrušení záložního armádního letiště v Líních. Fungující letiště by podle vlády mohlo ustoupit továrně na baterie do elektromobilů za 120 miliard, kterou plánuje vystavět automobilka Volkswagen. Stavbě se přezdívá gigafactory.
Organizátoři demonstrace uvádějí, že jde o nezodpovědný záměr kabinetu Petra Fialy (ODS) zlikvidovat významné letiště v cizím zájmu, protože letiště je podle nich pro celý region na západ od Prahy významnou ekonomickou a bezpečnostní lokalitou.
Podle nedávného vyjádření ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) by však výstavba továrny na baterie do elektroaut v Líních zásadně pomohla ekonomické budoucnosti Česka.
Odložení rozhodnutí
V sobotu v centru Plzně s sebou někteří protestující měli transparenty s různými hesly, například „Neseďme s rukama v klíně, zachraňme letiště Líně“. Protestní mítink, při němž se vystřídalo asi deset mluvčích, trval přes dvě hodiny. „Akce byla bez problémů a bez zásahů policie,“ uvedla policejní mluvčí Dagmar Brožová. Jedná se už o druhou demonstraci, první protestní akce se konala 15. listopadu přímo na letišti, kde promluvilo asi dvacet řečníků.
„Plocha letiště je jako taková provozuschopná. Co nefunguje, je celé bývalé zázemí, které sloužilo bývalému vojenskému využití, to je zdevastované. Bohužel vláda při svém rozhodování dostala podnět a podklady, že celé to letiště je brownfield, že je neschopné provozu, což teda já mohu potvrdit, že není pravda,“ řekl předseda spolku Aviatické sdružení Bohemia Dušan Skála.
Koncern Volkswagen se měl do konce letošního roku vyjádřit, zda zvolí Líně, nebo lokality v Polsku, Slovensku, či Maďarsku. Tento týden ale firma oznámila, že rozhodnutí o tom, kde továrnu postaví, odkládá o několik měsíců. Vinou současné energetické krize není podle společnosti třeba jednat okamžitě.
„To, že firma Volkswagen odložila o čtvrt roku rozhodnutí, nic neznamená. Nám nejde o žádnou baterkárnu, nám jde o to, aby se nezlikvidovalo letiště, to je zaprvé. Zadruhé to, že firma takzvaně odložila rozhodnutí, vytvořilo podmínky vládě pro to, aby učinila další kroky k tomu, aby si takzvaně zlegalizovala svůj záměr likvidace letiště,“ reagoval na krok firmy svolavatel protestu a předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.
Podle Volkswagenu ale nyní nemá rozhodovací proces dopad na plánovaný začátek stavby a výroby. Koncern by chtěl začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027. Premiér Fiala v říjnu uvedl, že vláda nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny a že funkce, které nyní letiště umožňuje plnit, je připravena zajistit jinde.
Obavy okolních obcí
Letiště, podle pilotů páté nejvyužívanější v tuzemsku, loni evidovalo dvacet tisíc vnitrostátních i mezinárodních letů. Fungují tam letecké školy a záchranná služba. V hangárech na letišti je sedmdesát letadel, která by se podle záměru vlády měla přemístit jinam.
Kromě pilotů a letecké školy rušení letiště odmítá také Plzeň. Projektu se obávají i obce v okolí letiště. Takzvaná gigafactory, která by měla začít vyrábět v roce 2027, by zaměstnala do roku 2032 až čtyři tisíce lidí. Česká vláda o továrnu velmi stojí. Podle dřívějších vyjádření ministrů považuje případnou investici VW za 120 miliard korun za klíčovou pro transformaci českého automobilového průmyslu a podporuje ji.