V Havířově se otevřelo opravené přednádraží. Je z něj moderní dopravní uzel

V Havířově byl v pátek uveden do provozu kompletně přebudovaný prostor před vlakovým nádražím. Vznikl moderní přestupní terminál s krytými zastávkami a koridory pro chodce, kromě toho je pro řidiče připraveno až 134 parkovacích míst. Přestavba přišla na 117 milionů korun, z čehož až 90 procent zaplatí dotace, řekl havířovský primátor Josef Bělica (ANO).

Primátor Bělica v pátek řekl, že pro město šlo o zásadní stavbu. „Je to prostor, který je pro Havířov ne sice centrálním, protože centrum města je jinde, ale je to prostor, kde se kříží všechny dopravní trasy. Hlavně se tady kříží autobusová doprava s tou železniční, takže je to poměrně důležitá křižovatka,“ uvedl.

V prostoru před nádražím je nový mobiliář i zeleň, opravené chodníky, uzamykatelná parkoviště pro kola či cyklostezka. Cestující mají k dispozici několik informačních panelů s aktuálními informacemi o odjezdech autobusů. Součástí přednádraží je také přesunutý památník vlastenců přecházejících v roce 1939 do Polska.

Změnila se také organizace dopravy. Osobní vozidla budou muset lokalitu objet jinudy. „Nebude tady možný průjezd osobních automobilů, ale bude to opravdu sloužit pro městskou hromadnou dopravu a pro složky záchranného systému,“ řekl primátor.

Inženýrské sítě, o kterých nikdo neměl ponětí

Přestavba prostoru trvala rok a na starosti ji měla společnost OHL ŽS. Ředitel její ostravské oblasti Martin Polášek řekl, že na začátku měli obavy, zda opravu stihnou v termínu. „Vzhledem k tomu, že se tady nachází spousta inženýrských sítí, měli jsme obavy, co tady na nás ze země vykoukne,“ řekl. Podlě něj se dokonce našly inženýrské sítě, o kterých nikdo nevěděl.  

Prostor už dlouhodobě nevyhovoval současným požadavkům. Jeho úprava je součástí celkové přestavby vlakového nádraží. Cestujícím už od loňska slouží nové odbavovací prostory, které vznikly v bývalé administrativní budově. Správa železnic (SŽ) zároveň opravuje původní velkou odbavovací halu.

„V momentě, kdy bude ukončena surová rekonstrukce, to znamená obálka, opláštění, potom nastoupí část, která bude opět na bedrech města. Budou se realizovat vnitřní prostory a vnitřní dispozice tak, abychom mohli ten objekt využít pro účely města. Mělo by tam být společensko-sportovní centrum,“ řekl primátor.

Oprava unikátní stavby skončí na podzim

Oprava budovy, která je postavena v bruselském stylu, má skončit v říjnu. Náklady jsou asi 157 milionů. „Dnes zde začal sloužit veřejnosti nový přístup z odbavovací haly do podchodu. Na přístupovou trasu do podchodu navazuje moderní hygienické zařízení pro cestující. To je vybaveno turniketem a platebním terminálem umožňujícím i bezhotovostní platby,“ uvedla SŽ v tiskové zprávě.

Také na rekonstrukci výpravní budovy pracuje OHL ŽS. „V současné době máme nejtěžší, nejsložitější momenty už za sebou, protože je z velké většiny už opravená, vyměněná střecha. Máme provedenou novou skleněnou fasádu a práce aktuálně probíhají uvnitř objektu, ale řekl bych, že jsou to ty méně náročné práce,“ řekl Polášek.