Cestujícím v Litvínově na Mostecku se v úterý otevřela opravená výpravní budova. Je v ní i zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu a služební byt. Objekt zcela změnil svou původní podobu, fasáda je upravena tak, aby odolala vandalům, vstup do čekárny je bezbariérový a celá stavba je nízkoenergetická. Ředitel Správy železnic Jiří Svoboda řekl, že je to poprvé, kdy se otvírá cestujícím takto moderní budova.
Litvínov přestavěl staré nádraží na dopravní uzel. Chce být nejmodernější v Česku
„Často všichni tíhneme k jakémusi rázu nádražních objektů, tady se našla odvaha udělat něco moderního. Od základů až po střechu jsou použity nové prvky, je tu modernější způsob vytápění. Je to budova, která patří do 21. století,“ uvedl Svoboda. „Takovýto styl rekonstrukce zatím nikde jinde v republice v plánu zatím nemáme,“ řekl. Moderní nádražní objekt by měl podle ředitele splňovat energetické nároky, bezbariérovost, to, že slouží více účelům, je v něm zázemí pro dopravce a má i startovací byt. „To všechno tato budova má,“ dodal.
Stavaři vyměnili střechu, okna, dveře, sociální zázemí a vznikly přepážky, které slouží železničním i autobusovým dopravcům. O odjezdech a příjezdech spojů informují LCD monitory. Samotná budova, jejíž podobu navrhli architekti, vyvolává podle starostky Litvínova Kamily Bláhové (ANO) rozporuplné reakce. „Někteří ji hodnotí kladně, jiní si ještě nezvykli,“ uvedla.
Zhotovitelem prací na výpravní budově byla společnost Strabag Rail. „Měl jsem zezačátku strach, jak to dopadne. Ale je to úplně super. Budova je moderní, nízkoenergetická, v podkrovní části, která se nevyužívala, je veškerá technologie. Myslím, že se to hodně povedlo,“ uvedl ředitel firmy Jakub Svoboda. Z původního objektu se zachovala pouze část. Celkové náklady činily 23,6 milionu korun.
Nádraží jako dopravní uzel
Před výpravní budovou je nový dopravní terminál, jehož součástí je přes padesát parkovacích míst. Cestující zde najdou vyhrazená místa pro vozy taxi a cykloboxy. Na jednom místě se tak setkává železniční, autobusová a městská hromadná doprava. Celkové náklady na výstavbu terminálu činily 84 milionů korun, polovinu pokryla dotace z ministerstva pro místní rozvoj, Ústecký kraj přispěl částkou 32 milionů korun a zbytek zaplatilo město. Modernizace tramvajových kolejí v prostoru celého terminálu stála 17,5 milionu korun.
Dokončen bude terminál na jaře. „Chybí už jen drobnosti, řeší se výšky nástupních hran a lajnování, které může být provedeno za dobrých klimatických podmínek, do konce dubna by mělo být hotovo,“ uvedl místostarosta Karel Rosenbaum (ANO).
V Litvínově je ještě jedno vlakové nádraží, vzdálené zhruba tři sta metrů od terminálu. Tam musí cestující, kteří míří do Mostu. Město usiluje o přeložku trati tak, aby do budoucna všichni cestující odjížděli už jen z jednoho místa.