Nutné opravy turistické infrastruktury na Šumavě vyšly letos výrazně dráž než v předchozích letech. Jde hlavně o stezky pro cyklisty nebo turistické chodníky. Jejich havarijní stav si vyžádal desítky milionů korun navíc. V příštím roce park s podobně velkou investicí nepočítá, chce ale dodělat stezky, kde je ohrožená bezpečnost nebo ochrana přírody.
Správa Národního parku Šumava omezí investice do infrastruktury. Letos byly výrazné
Práce na infrastruktuře stály loni tři a půl milionu korun, peníze pokryly opravu cest, vybudování odpočívadel či provoz informačních center. Jenže letos byly náklady mnohem vyšší, konkrétně dvanáct milionů korun.
Správa Národního parku Šumava investovala největší částku do obnovy cyklostezek. Zatímco loni stály tyto práce 190 tisíc korun, v letošním roce už osm milionů. Náklady narostly hlavně kvůli havarijnímu stavu stezek. „Byla to úprava cyklostezek na území NP Šumava, především těch mostních částí v úseku Gerlova Huť – Prášily,“ přiblížil mluvčí správy Jan Dvořák. Úplně nový chodník je teď například na Soumarském rašeliništi v jižní části Šumavy.
Příští rok jen to nejnutnější
Příští rok ale Správa Národního parku Šumava podobné investice omezí na to nejnutnější. „Chybí nám dokončit cyklostezku Kvilda – Horská Kvilda, vyřešit tam objezd vesnice a objezd tokaniště tetřívků,“ popsal ředitel NP Šumava Pavel Hubený.
Na novou cyklostezku čeká i Modrava. Ta chce dostat turisty z frekventované silnice poblíž obce. Plány řešilo už bývalé vedení obce. „Buď nesouhlasil park, nebo starosta, ale tam to budeme asi ještě řešit dál, protože je to z pohledu cyklisty výrazně nebezpečné,“ připomněl starosta Modravy Jaroslav Doležal (nestr.).
Pro příští rok zatím počítá Národní park Šumava s jedinou velkou investicí do turistických cílů. Jedná se o opravu Schwarzenberského plavebního kanálu.