Sosna: Ministerstva mají na kanál Dunaj–Odra–Labe různé názory. Není jednoduché najít shodu

Ministerstvo dopravy v současné době vypořádává připomínky ke studii proveditelnosti kanálu Dunaj–Odra–Labe. Podle ředitele odboru strategie Luďka Sosny, s kterým hovořila redaktorka Barbora Měchurová, není jednoduché najít konsenzus mezi názory ministerstev průmyslu a obchodu, životního prostředí a dopravy. V červnu se o studii proveditelnosti v Senátu konalo veřejné slyšení, na podzim by ji měla projednat vláda.

V čem se názory jednotlivých ministerstev rozchází, co je největší zádrhel?

Z pohledu ministerstva životního prostředí je akcentován velký důraz na synergii z hlediska životního prostředí. Rádo by vidělo některé ty kapitoly podrobnější, akcentovalo některé další aspekty, které ve stadiu studie nejsou podrobně rozebrány. Ministerstvo průmyslu a obchodu zase nesouhlasí s naším návrhem nesledovat labskou větev. To je něco, co budeme muset vypořádat.

Je už teď jasné, jestli bude realizována jenom větev Dunaj–Odra?

Bude to jasné v okamžiku, až se rozhodne vláda. Musí to být kolektivní názor. Ministerstvo dopravy předložilo nějaký názor, pokud se s ním vláda ztotožní, může to být názor kolektivní, ale před jednáním vlády to nelze předjímat.

Můžete zopakovat argumenty pro dunajsko–oderskou větev a případně říci, proč ne tu labskou?

Dunajsko–oderská větev vyšla jako ekonomicky efektivní. Z pohledu ekonomického nám to smysl dává, u té labské větve je to problém. Náklady na labskou větev tvoří více než polovinu celkových nákladů, tedy tři sta miliard korun, a to není efektivní.

Když ministerstvo dopravy zveřejnilo studii proveditelnosti s tím, že kanál slibuje ekonomickou návratnost, z čeho jste vycházeli?

Práce na studii byla komplexní. Byl použit dopravní model nákladní dopravy v České republice i v dalších zemích. Máme prognózu přepravních vztahů rozdělenou na jednotlivé komodity až do roku 2050. Ekonomické hodnocení se dělalo až na dobu 50 let. Vychází to i z toho, že po roce 2050 budeme mít dokončenou transevropskou síť.

Proč jste neoslovili velké firmy, jestli by měly zájem?

Projekt je postaven na analýze přepravních vztahů a na analýze nejen v České republice, ale i v rámci evropských přístavů a vztahů mezi Asií a Evropou. Některé firmy signalizují, že by měly zájem přepravovat nadměrné náklady, ale i chemikálie, komponenty, hnojiva.

Počítáte s nějakým poplatkem za využití kanálu? V čem bude spočívat návratnost?

Přínosy jsou z úspory externalit, zvýší se také bezpečnost dopravy. Jestli bychom vybírali poplatky za proplavení, s tím jsme ve studii zatím nepočítali.

Přece jenom náklady na vybudování kanálu tvoří pětinu ročního státního rozpočtu. Jak by tedy mělo vypadat financování?

Je to opravdu mimořádně vysoká částka. Zatím nejsme v situaci, že bychom definovali, odkud by byly ty zdroje k dispozici. Kruciální před debatou, jestli peníze alokovat, je mít souhlasná stanoviska ministerstev. Je důležité mít i posouzení EIA a také je to o diskuzi s Polskem a Slovenskem. Bez souhlasného postupu obou států nemá cenu o tom diskutovat.

Oba státy mají k dispozici studii. Na polské straně běží také studie jak o splavnění úseku Odry jako takové, tak řešení úseku mezi Kedzierzynem a státní hranicí. A pracuje se na studii, jaký potenciál mají přístavy. Na Slovensku je důležitá pozornost při splavnění Váhu. Práce týkající se kanálu mezi moravskou hranicí a Bratislavou zatím stojí.

Pokud by se stát přihlásil k investorství, byl by zodpovědný za správu a údržbu kanálu, ale plavidla bychom nepořizovali my. To je ryze soukromá investice, ta by si musely koupit firmy.

Kde byste brali vodu?

To je téma často diskutované. Zatím studie počítá s tím, že by se voda brala z přečerpávacího kanálu. Ale je to zatím jen výsledek studie, není to rozkresleno do detailu. Ten objem vody je poměrně veliký, není to věc, která je uzavřena.

Kdo by kanál stavěl? Jednotlivá povodí?

Zatím existuje ředitelství vodních cest. Pokud by to mělo být někým jiným organizováno, může to být Povodí Moravy nebo Povodí Odry, ale vše záleží na rozhodnutí vlády. Záleží na tom, jaký výsledek vláda přijme. Pokud vznikne konsenzus, je třeba připravit podklady pro proces EIA.

Kdy se bude moci začít stavět?

Já bych byl velmi opatrný. Procesů EIA je na té větvi asi dvaatřicet. Nejdřív v roce 2030, stavba byla naplánována na délku patnáct let, ale to je ten optimističtější předpoklad. Každá stavba je v konfliktu se životním prostředím a kanál Dunaj–Odra–Labe má konfliktů velmi mnoho. Jestli se podaří najít ve všech směrech řešení, to nevím.

Měla by mít Česká republika vysokorychlostní železnici?

My už připravujeme vysokorychlostní tratě a budeme v tom pokračovat. Investiční prostředky do železniční a silniční sítě běží každý rok. Základ dopravní soustavy v České republice je silnice a železnice. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Přestupků v pražské MHD je letos rekordně mnoho. Policie posílila hlídky

Cestování pražskou hromadnou dopravou je stále méně bezpečné. Policisté od začátku roku evidují rekordní počet přestupků. V metropoli policie hlásí stále víc lidí bez domova. Zvýšenou kriminalitu mají na svědomí i cizinci. Strážci zákona mají problém s vymáháním pokut, většinou tak zůstává jen u domluvy. Policie už na rostoucí kriminalitu zareagovala a v problémových místech navýšila počet hlídek.
před 1 hhodinou

Provozovali falešnou zubní ordinaci. Trojici hrozí osm let

Policie obvinila dva muže a ženu, kteří podle ní nelegálně provozovali v Havlíčkově Brodě zubní ordinaci. Odborné znalosti získávali z internetu. Pacientům naúčtovali služby za více než čtyři miliony korun. Falešnou ordinaci, která fungovala od roku 2023, vyhledaly desítky lidí. Obvinění se doznali, hrozí jim až osm let vězení, informovala mluvčí policie Michaela Lébrová.
13:31Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Obec svážela odpad do lesa. Teď dostala cenu za zvelebování veřejného prostoru

Cenu hejtmana Královéhradeckého kraje „za dlouhodobé zvelebování veřejného prostoru“ dostala Třebnouševes na Hořicku. Nedávno přitom zaplatila pokutu padesát tisíc za to, že nechala do lesa za vsí nezákonně vyvézt nejméně 650 tun odpadu a založila tam nepovolenou skládku.
před 3 hhodinami

Aplikace má sladit opravy silnic, ty prázdninové zkomplikují dopravu

Plánování uzavírek a rekonstrukcí má zlepšit systém testovaný na Vysočině. Aplikace za čtyřicet milionů korun bude sloužit nejen silničářům, ale také záchranářům, úředníkům a obcím. Mohou si tak lépe načasovat a zkoordinovat opravy. Aplikace je teď v testování, naostro začne fungovat v létě. Podobný systém mají například silničáři v Plzni.
před 15 hhodinami

Na Vsetínsku hořela pila. Dva lidé jsou zraněni

Hasiči likvidovali požár pily na zpracování dřeva ve Velkých Karlovicích na Vsetínsku. Dva lidé při něm byli zraněni. Jde o jednoho zaměstnance a jednoho hasiče, oba odvezla zdravotnická záchranná služba, řekl mluvčí hasičů David Martinec. Zranění nejsou vážná, dodala mluvčí krajské záchranné služby Gabriela Netopilová Sluštíková. Škody se odhadují na stovky milionů korun.
včeraAktualizovánovčera v 20:21

Vandal zničil stromy v zámeckém parku v Miloticích

Neznámý vandal zničil v zámeckém parku v Miloticích na Hodonínsku třicet stromů. Duby a lípy tam přitom byly vysazené pouze necelé dva roky a po incidentu už do zamýšlené velikosti nikdy nevyrostou. Škoda se odhaduje na tři sta tisíc korun, případem se zabývají policisté. Za informace, které by pomohly pachatele odhalit, nabízí kastelán zámku Evžen Boček padesát tisíc korun.
včera v 20:19

Exšéfovi brněnské hospodářské kriminálky Machalovi soud zpřísnil trest

Městský soud v Brně za zneužívání zvláštního policejního fondu na placení informátorů zpřísnil podmíněný a peněžitý trest bývalému šéfovi brněnské hospodářské kriminální policie Vladimíru Machalovi. S trestem odešla i jeho bývalá podřízená Jitka Broďáková, kterou soud dříve nepotrestal. Oba seznal vinnými ze zneužití pravomoci úřední osoby. Rozhodnutí není pravomocné, oba se odvolali. Státní zástupkyně Petra Lastovecká rozhodnutí soudu uvítala.
včera v 10:40

Novotný rezignoval na funkci starosty Řeporyjí

Pavel Novotný k pondělku rezignoval na post starosty pražských Řeporyjí, oznámil to na jednání zastupitelstva městské části. To poté zvolilo jeho nástupcem dosavadního místostarostu Davida Roznětinského (TOP 09). Důvodem k rezignaci Novotného je fakt, že se chystá nastoupit na tři měsíce do vězení za porušení podmínky. V ní byl za výtržnictví, podněcování k trestnému činu a nebezpečné pronásledování podnikatele. Soud ho do vězení poslal ve středu 7. května.
16. 6. 2025
Načítání...