V části Moravskoslezského kraje jsou nadále výrazně zhoršené rozptylové podmínky. Kvůli vysokým koncentracím polétavého prachu v ovzduší je v oblasti Ostravska, Karvinska i Frýdecko-Místecka vyhlášený stav regulace. Pro podniky to znamená, že musí přijmout regulační opatření, aby ovzduší ještě víc neznečišťovaly, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
Smog na východě Česka nepolevuje. Pro podniky platí regulace výroby
Smogovou situaci, která předchází regulaci, meteorologové vyhlásili v pátek. Regulaci pak v noci na sobotu. Průměrné denní koncentrace polétavého prachu v ovzduší na některých měřicích stanicích i více než čtyřnásobně překračovaly imisní limit, který je 50 mikrogramů na metr krychlový. Stanice tak vykazovaly hodnotu až 200 mikrogramů na metr krychlový.
Meteorologové doporučují lidem, aby omezili pohyb venku a zdrželi se zvýšené fyzické zátěže spojené se zvýšenou frekvencí dýchání. „Doporučení platí zejména pro osoby s chronickými dýchacími potížemi, srdečním onemocněním, starší lidi a malé děti. Doporučujeme maximálně omezit využívání dopravních prostředků se spalovacím motorem a přednostně používat veřejnou dopravu,“ uvedl ČHMÚ.
Při regulaci musejí některé průmyslové podniky dodržovat regulační opatření včetně omezení výroby. „Během smogových situací je v koksovně na nezbytné minimum omezena manipulace s uhlím a koksem, což jsou právě činnosti, při kterých dochází k největšímu emitování tuhých znečisťujících látek. Neprovádíme také opravy na technologiích, jen ty nezbytné, případně skutečné havárie,“ upřesnil k regulacím mluvčí podniku OKK Koksovny Jindřich Vaněk.
Výhled je nepříznivý
„Očekáváme i nadále nepříznivé rozptylové podmínky, ještě minimálně následující noc, a možná zítra (v neděli) by se proudění mohlo změnit na jihozápadní, což Moravskoslezskému kraji v těchto situacích většinou prospěje,“ podotkl k nejbližšímu výhledu smogové situace meteorolog Roman Volný z ostravské pobočky ČHMÚ.
V Moravskoslezském kraji je dlouhodobě nejhorší ovzduší v zemi a jedno z nejhorších v Evropě. Smog trápí kraj hlavně na podzim a v zimě. Ke znečištěnému ovzduší přispívá průmysl, doprava, topení v domácnostech i škodliviny ze sousedního Polska.
Pomoct by mohly nízkoemisní zóny
Kvalitě ovzduší ve městech – nejen v době smogu, ale celoročně – by mohly pomoct i nízkoemisní zóny. Ministerstvo životního prostředí chce zjednodušit pravidla, jak je zřizovat. Sněmovna už příslušnou novelu schválila, posoudí ji ještě Senát.
S nízkoemisními zónami, do nichž by města mohla zakázat vjezd starším typům automobilů, počítá zákon už více než deset let. O jejím zřízení uvažovalo v minulosti víc měst, třeba Klimkovice, Písek, Říčany nebo Praha. Přesto žádná taková zóna zatím v tuzemsku nevznikla.
„Pravidla byla velmi rigidní, velmi přísná. Stanovovala, jaký typ vozidel by tam mohl a že povinností je mít objízdnou trasu vyšší třídy, a to mnohdy byl problém,“ podotýká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Novela zákona o ochraně ovzduší přináší zjednodušení. Podobu nízkoemisní zóny nechává víc na uvážení obce a nevyžaduje už ani objízdnou trasu. „Pokud obcí vede tranzitní komunikace vyšší kategorie, tak lidé, kteří jedou skrze tuto komunikaci, by nebyli součástí této zóny. Ve chvíli, kdy by odbočili, dojeli do města, dojeli do historického centra, tak až potom by se to na ně vztahovalo,“ upřesnil Hladík.