SeČTeno z Ústeckého kraje: Covid zastavil dopravu po vodě, loděnice se dočkají první pomoci až nyní

V Ústeckém kraji, stejně jako ve zbytku republiky, ovlivnila pandemie koronaviru řadu odvětví – hospodaření měst a obcí, fungování velkých i malých firem či cestovní ruch. S regionem je spjata například voda, covid ale výrazně poznamenal například fungování loděnic, které se podpory od státu dočkají až nyní, a to zhruba po tři čtvrtě roce vyjednávání. Ekonomické dopady pandemie mapuje pořad SeČTeno, tentokrát z Ústeckého kraje.

Koronavirus výrazně omezil například fungování loděnic na Labi, které v uplynulém roce přišly až o polovinu svých zákazníků. Jednatel Českých loděnic Jan Skalický uvedl, že už zhruba tři čtvrtě roku vyjednávají s vládou o kompenzacích. „Po mojí včerejší schůce s náměstkem ministra dopravy pro vodu Janem Sechtrem to vypadá, že jsme se dostali do fáze, kdy bude program vypsán, a ta pomoc bude poskytnuta,“ uvedl v pátek Skalický. 

Podle Skalického jsou loďaři schopni krizi ustát, i když slíbená pomoc je pouze desetina až patnáctina toho, co loděnice potřebují. „V tuto chvíli je potřeba jakákoliv pomoc, my ji vnímáme jako určitou investici do budoucnosti. Jsme vděčni za to, že se k tomu stát konečně postavil čelem,“ dodal. 

České loděnice
Zdroj: ČT24

Skalický ale uvedl, že se zlepšila situace se zahraničními dělníky, kteří lodě staví nebo opravují. Dříve byl totiž velký problém dostat je přes hranice do Česka. „Je to díky tomu, že je nový systém testování pracovníků. Bohužel musím říct, že covidová krize, tím jak graduje, způsobila, že rejdaři k nám dnes opravy (lodí) nedávají vůbec,“ uvedl s tím, že ven z problémů se tak zatím loděnice nedostaly. 

Lodě kotví už půl roku

Problémy má i osobní lodní doprava. Například loď Orion, která kotví v Děčíně, vyplula naposledy v říjnu loňského roku. „V roce 2019 se na Labi přepravilo 39 tisíc cestujících v úseku mezi Hřenskem a Ústím nad Labem. V loňském roce, už bohužel poznamenaném pandemií, spadly přepravní výkony na necelých devět a půl tisíce cestujících,“ shrnul data za veškerou osobní dopravu na Labi Martin Komrska z Labské plavební společnosti. 

Některé lodě podle Komrsky i přes velká omezení vyplout mohly. „Od 1. dubna letošního roku zahájila provoz dvě plavidla naší společnosti v rámci integrované dopravy Ústeckého kraje, takže fungují dvě vodní linky. Jedná se o linku mezi Ústím nad Labem a Litoměřicemi, a minulý týden byla uvedena do provozu linka z Ústí nad Labem do Hřenska a zpátky,“ uvedl.

16 minut
SeČTeno z Ústeckého kraje: Ekonomické dopady pandemie na kraj
Zdroj: ČT24

Výrazné restrikce se o něco méně dotkly těžkého průmyslu, pro Ústecký kraj je typický hlavně ten chemický. Například litvínovský Unipetrol patří do kritické infrastruktury státu, vyrábí například palivo pro Česko. Musel se tak snažit, aby fungoval bez omezení po celou dobu pandemie. Nyní dokonce začal stavět nový provoz za jednu miliardu korun.

To, že provoz ve společnosti zatím nemusel být výrazně omezen, potvrdil člen představenstva Unipetrolu Tomáš Herink. „Stále regulujeme ty směny tak, abychom zajistili minimální stavy a aby ten provoz byl bezpečný a provozuschopný,“ uvedl. 

Ústecký kraj
Zdroj: ČT24

Spousta pendlerů

Ústecký kraj patří mezi regiony, kde žije spousta pendlerů. Jejich život ale pandemie koronaviru výrazně poznamenala, kvůli restrikcím měli velké problémy dojíždět do práce za hranice.

Nyní už policisté nestojí na přechodech denně a nezastavují každého motoristu, namátkově se však kontroly prováději stále. Pendleři se tak i nadále musejí prokazovat negativním testem. Některé firmy v Německu dokonce po českých zaměstnancích chtěly, aby se dočasně přestěhovali, to však nebylo výhodné pro každého. 

Do Saska často jezdí za prací také zdravotní sestry nebo lékaři z regionu, kvůli penězům i lepší atmosféře. Náměstek hejtmana Jiří Řehák (JsmePRO!) vidí i možnosti, jak zdravotníky v kraji udržet, aby nejezdili za prací za hranice. „Vysoká úroveň zdravotnictví v republice i kraji je na úkor volného času zdravotníků. Pokud bychom striktně trvali na dodržování pravidel, tak by se nemohlo stát, že by zdravotníci nastoupili po celodenní směně další den do práce,“ řekl náměstek s tím, že toto je v Německu nemyslitelné. „Atmosféru může změnit Krajská zdravotní, je to ale běh na dlouhou trať,“ dodal. 

15 minut
SeČTeno z Ústeckého kraje: Dopady pandemie na hospodaření a cestovní ruch
Zdroj: ČT24

Dopad na dopravu a kulturu

Koronavirus dopadl i na dopravce, v Ústeckém kraji se však podle Řeháka omezovaly spoje jen minimálně. „Systém dopravy je nastavený dlouhodobě. Je ucelený, zásah je komplikovanější, než to nechat být,“ řekl. Upozornil však, že v případě další vlny epidemie by lidé na odboru dopravy zřejmě vymysleli jiný systém tak, aby se dalo ušetřit víc peněz. 

Náměstek také upozornil na špatnou situaci v kultuře. „Galerie a muzea bez lidí, to prostě není ono, jakkoliv mohou vytvářet nějaké aktivity. Naštěstí se ukázalo, že tam máme lidi, kteří umějí pracovat s moderními technologiemi, v současné době už je na krajském webu pět virtuálních prohlídek našich muzeí. Další tři se chystají během pár dní,“ uvedl Řehák.  

Personál se podle vedení kraje v muzeích a galeriích nedaří udržet úplně. „Není to žádný hromadný odchod, podařilo se nám muzea udržet při životě, řekněme tak, jak byla,“ dodal Řehák s tím, že podobným institucím by měl pak pomáhat i vládní program Antivirus. 

Chmelnice v době covidu

Koronavirus měl dopad i na pěstování a sklízení chmele na Žatecku. Chmelnicím totiž chyběli zahraniční pracovníci, pomáhali tak hlavně místní. „Loňský rok byl specifický tím, že byly zavřené státní hranice. Letošní rok jsou otevřené, žádné velké překážky by se rýsovat neměly. Věřím, že se (brigádníci) zase přihlásí jako loni,“ řekl předseda Svazu pěstitelů chmele Luboš Hejda. Dodal však, že místních pracovníků je velmi málo, a jsou tak závislí právě na síle ze zahraničí. 

Zahraniční pracovníci musejí stále po příjezdu do Česka zůstat v karanténě, což je právě pro pěstitele chmele komplikace. Vyžadují se i testy na koronavirus. „Pracovník musí přijít s testem z domova, ale tady u nás děláme testy znova. To znamená, že pět dní je v karanténě, pokud mu test vyjde negativní, tak je to v pořádku, pokud pozitivní, musí znova do karantény,“ řekl Hejda.  

16 minut
SeČTeno z Ústeckého kraje: Hornický průmysl a chmelařství v době pandemie
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 23 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...