Budoucnost ekologických zakázek v Ostravě je nejistá. V těchto dnech měly začít práce na sanaci takzvaného Trojického údolí, ale ministerstvo průmyslu a obchodu zakázku zastavilo a nařídilo audit společnosti Diamo. V tuto chvíli tak není jasné, kdy a zda vůbec práce začnou. Podle vedení města se navíc zpožďují i práce na ostravských lagunách.
Sanace Trojického údolí v Ostravě se odkládá. Zpoždění mají i práce na lagunách
Trojické údolí, které se nachází nedaleko centra Ostravy, má rozlohu zhruba šedesát hektarů. Území bývalé koksovny Trojice skrývá 160 tisíc tun nebezpečných odpadů, mimo jiné rtuť, olovo či kyanidy. Na některých místech dosahuje kontaminace hloubky až dvanáct metrů.
Revitalizace území Trojice byla zařazena do revitalizačního programu Moravskoslezského kraje a zadavatelem veřejné zakázky mělo být ministerstvo financí. Cena se odhadovala na 400 milionů korun. Peníze však nakonec měly jít z ministerstva průmyslu a obchodu.
Diamo musí projít auditem
Smlouvu na sanaci Trojice za více než 856 milionů korun krátce po nástupu ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka do funkce podepsal státní podnik Diamo. Havlíček ale na konci května odvolal ředitele Diama Tomáše Rychtaříka a nařídil audit.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo o zahájení hloubkové kontroly hospodaření na státním podniku Diamo,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Jan Piskáček. Diamo informovalo o tom, že momentálně probíhá kontrola a analýza smlouvy s vítězným uchazečem. O dalším postupu rozhodne až po dokončení kontroly. Ministerstvo chce mít výsledek auditu do dvou měsíců.
Ministerstvo financí plánovanou sanaci Trojického údolí kritizuje, vadí mu hlavně vysoká cena. Jasný názor zatím nemá ani vedení Ostravy. „Pro mě je projekt Trojice spojený s mnoha otazníky. Studujeme ho, protože nebyla udělaná vůbec žádná EIA. Zatím je to velká neznámá,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO).
Odvoz kalů vázne
Primátor Ostravy tvrdí, že přednost před údolím Trojice by měly dostat laguny, právě práce na odvozu kalů se výrazně zpožďují. Odvezeny měly být už na konci loňského roku, firma ale požádala o prodloužení smlouvy o další dva roky.
„Už teď se ukazuje, že ani ten prodloužený termín se neplní, že vlastně za prvních pět měsíců se odvezlo sotva třináct tisíc tun z celkových čtyřiasedmdesáti. Takže takovým tempem se ani za ty dva roky zdaleka nenapočítá s tím, že to bude pryč,“ upozornil Macura. Společnost AVE CZ ale tvrdí, že k finální likvidaci se firma zavázala do konce roku 2020 a věří, že se vše stihne.
Zápach z lagun zatím dál trápí obyvatele Mariánských Hor a městské části Fifejdy, nejvíce při jasném počasí. To nejhorší však mají lidé údajně za sebou. „Je možné, když je hodně teplo a zafouká vítr, že je tady ještě něco cítit. Nicméně chemická úprava vápnem s bodastitem už skončila,“ řekla mluvčí AVE CZ Pavla Ivácková. Zda firma likvidaci kalů stihne v termínu, bude podle redaktorky ČT Pavly Daňkové jasné zřejmě až příští rok.
Brownfieldů má Ostrava hodně, jejich oživení je drahé
Brownfieldy zabírají na území Ostravy zhruba sedmnáct kilometrů čtverečních, což je asi 8,4 procenta z celkové plochy města. Podle odborníků je to dáno ostravskou historií, to znamená vysokým podílem průmyslu. Využívání těchto ploch je však komplikované.
„Sanace brownfieldů stojí obrovské finance. Kupříkladu sanace Karoliny v centru Ostravy stála dvě miliardy korun. Dalším problémem jsou nevyjasněné majetkoprávní vztahy, to znamená, že není jasné, komu vlastně ty pozemky patří a kdo za ně zodpovídá,“ řekl ekonomický geograf z katedry sociální geografie a regionálního rozvoje Ostravské univerzity Ondřej Slach.