Firmám v Česku chybí suroviny nebo jim je dodavatelé nabízejí výrazně dráž. Příčin nedostatku vstupního materiálu je víc. Menší množství zpracované ropy, pandemie koronaviru i problémy s dopravním spojením mezi Evropou a Asií. Ekonomové upozorňují, že to ohrožuje zejména malé a střední podnikatele.
Problémy s dopravou mezi Evropou a Asií i méně zpracované ropy způsobují českým firmám obtíže se surovinami
Na začátku výrobního procesu každého lana ve firmě Lanex v Bolaticích je
polypropylenový granulát. Dováží ho z Jižní Koreje a měsíčně ho spotřebují přibližně 450 tun. „Cena granulátu za poslední období stoupla o více než 120 procent. Tento materiál používáme pro výrobu polypropylenové pásky, která slouží jako základ třeba pro výrobu velkých lodních lan,“ přiblížil výkonný ředitel Lanexu Martin Václavek.
Dodávky vstupního materiálu zároveň mají zpoždění i několik týdnů. „V důsledku epidemie došlo k poklesu letecké přepravy. Všechny syntetické materiály, které používáme, se vyrábějí při zpracování ropy a té se zpracovává méně,“ vysvětlil Václavek.
Problémy jsou v automobilovém průmyslu i farmacii
Menší množství zpracované ropy, pandemie koronaviru, problémy s dopravním spojením mezi Evropou a Asií a v neposlední řadě havárie tankeru v Suezském průplavu. Příčin nedostatku vstupního materiálu je několik. Dopad má na všechny oblasti stavebnictví, automobilový průmysl, potravinářské obaly nebo farmacii.
„V minulosti byla v některých zemích omezovaná výroba a dopady se projevují v tomto okamžiku. Nedostatek surovin, zboží, základního materiálu,“ řekl rektor a ekonom Slezské univerzity Opava Pavel Tuleja.
V opavském Komasu jde o jiný vstupní materiál, ale stejný problém. Soustředí se hlavně na výrobu autodílů, problém s nedostatkem materiálu tady evidují už od konce loňského roku. Závislí jsou hlavně na hutích. Ty ale celosvětově kvůli pandemii omezovaly výrobu. Teď sice vyrábějí naplno, sklady firem jsou ale téměř prázdné.
„Byli bychom rádi, kdybychom navýšení cen vstupů mohli hned promítnout do cen komponentů, ale v automobilovém průmyslu, kde jsou podepisovány dlouhodobé kontrakty, to není příliš možné,“ vysvětlil výkonný ředitel Komas Marek Kloupar.
Česká televize oslovila s dotazem na dopad nedostatku surovin deset firem. Žádná se zatím propouštět nechystá. Pokud navyšování cen a problémy s výpadky dodávek potrvají, dopad na zaměstnanost to ale podle ekonomů v budoucnu mít bude.