Stavba nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě se odsouvá, příprava ale pokračuje. Město ukončilo smlouvu na dosavadní projekt, ale ujišťuje, že pro něj i přes aktuální odklad zůstává prioritou. Je však nutné aktualizovat podklady pro posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Část Porubanů i magistrátní opozice proti zamýšlené trati protestuje.
Příprava tramvajové trati v Porubě pokračuje, ujistila ostravská radnice. Spolky to nepříjemně překvapilo
Nová tramvajová trať by měla nahradit autobusy na trase od Slovanu v Porubě k hypermarketu Globus v Plesné. Záměr ostravské radnice ovšem vzbudil kritiku. Velká část lidí, kteří žijí u trasy, po které by měly tramvaje jezdit, proti němu protestuje. Petici proti trati podepsalo pět tisíc z nich.
Když vyšlo najevo, že město zrušilo smlouvu na vypracování dokumentace EIA, považovali to za své vítězství. Vedení města ale ujistilo, že to tak není a příprava stavby bude pokračovat.
„Došlo pouze k ukončení smlouvy s projektantem. Město Ostrava na projektu nadále pracuje. V této chvíli zpracováváme podklady, které si vyžádal krajský úřad,“ ujistila náměstkyně primátora pro investice a územní plánování Zuzana Bajgarová (ANO).
Místní spolky v Porubě to nepříjemně překvapilo. „S touto informací jsme nepočítali. Určitě se budeme aktivně angažovat,“ avizovala Zuzana Landová ze spolku Prosíme, přemýšlejte. Shrnula výhrady, které místní mají. Jednak se obávají, jak jim život znepříjemní výstavba tratě, zároveň jsou přesvědčeni, že se tramvajová trať do lokality nevejde. „Zároveň si myslím, že to je pro tuto část Ostravy zbytečné,“ uvedla.
Výhrady k tramvajové trati ke Globusu v Plesné, o níž se v Ostravě začalo hovořit před šesti lety, má také opozice. „Domnívat se, jestliže město nebylo schopno čtyři roky vyřešit proces EIA, že ho vyřeší teď mávnutím kouzelného proutku za rok, je naprostý nesmysl,“ řekl zastupitel Lukáš Semerák (Ostravak). Vedení města podle něj projekt prosazuje „hrubou silou proti obyvatelům Poruby“, a to zcela mylně. Tramvajové tratě by byly potřeba na jiných místech ve městě, míní.
Náměstkyně Bajgarová řekla, že nedokáže odhadnout, kdy by mohla být porubská trať hotová. Připustila však, že to „pravděpodobně nebude před rokem 2027“. To by mohlo být pro stavbu problematické, protože město na ni chce získat peníze z evropských fondů pro období 2021 až 2027. Není zatím ani zcela zřejmé, kolik bude stavba stát. Poslední zmiňovaná částka byla 700 milionů korun, město ji ale ještě bude upřesňovat.
Ačkoli o nynějším projektu se hovoří od roku 2016, myšlenky na tramvaj do takzvaného sedmého a osmého porubského obvodu jsou podstatně starší, kořeny mají v 60. letech. Na čas byla myšlenka opuštěna v 90. letech, kdy příprava ustala kvůli nesouhlasu obyvatel části Pustkovec.
Momentálně počítá město s trasou, která povede od Slovanu ulicemi 17. listopadu a Průběžná. Na tříkilometrové trase by mělo být šest zastávek.