Novojičínští policisté ve spolupráci s agenturou Eurojust v Haagu odhalili čtyřčlenný organizovaný polský gang, který se v Česku zaměřoval na krádeže železničního vedení. Od roku 2019 podle policie jeho členové ukradli na trati Ostrava–Praha sedm kilometrů měděného kabelu. Správě železnic způsobili škodu 2,5 milionu korun. Ukradený materiál pak v Polsku prodávali ve sběrnách. Policie čtveřici koncem června zadržela a obvinila, je ve vazbě.
Polský gang v Česku podle policie ukradl sedm kilometrů kabelů z trakčního vedení
Posilující trakční vedení, na které se skupina zaměřovala, vede souběžně s železničními trolejemi. Troleje pak napájí v okamžiku poklesu napětí. „Ve výšce sedmi metrů je pod napětím tři tisíce voltů. Pachatelé byli sami v ohrožení života,“ řekl ředitel novojičínské policie Tomáš Kvíčala.
Policisté krádeže evidovali od roku 2019. Několik let se jim ale nedařilo zajistit stopy vedoucí k pachatelům. To se podle policie změnilo letos v březnu, když zloději v úseku Studénka – Suchdol nad Odrou ukradli přes kilometr vedení. „Na místě jsme byli krátce po činu. Našli jsme stopy, které nás přivedly k podezřelým z Polska. Požádali jsme polské policisty o spolupráci. Pomohla i agentura Eurojust,“ popsal Kvíčala.
Koncem června pak policisté v Česku s pomocí zásahové jednotky zadrželi čtyři Poláky ve věku 41 až 48 let. V autech kromě kukel, nářadí a speciálně upravených nůžek na přestřižení měděného lana pod proudem převáželi i tisíc metrů trakčního vedení.
Eurojust, který se zaměřuje na vyšetřování závažné přeshraniční kriminality a organizovaného zločinu, zprostředkoval i kontakt s polskou justicí. Ta nařídila domovní prohlídky. Při nich policisté odhalili další důkazy, které čtveřici spojily i se staršími případy.
Tak rozsáhlé krádeže jsou podle SŽ výjimečné
Kriminalista Jiří Gold dodal, že v Česku nebyli zadržení Poláci nikdy trestáni. Nyní si vyslechli obvinění z krádeže a poškození a ohrožení obecně prospěšného zařízení. Jsou ve vazbě. „Jednali jako organizovaná skupina, byli sehraní, na místě strávili jen několik hodin, kdy dokázali lano nastříhat, naložit a odvézt. Vybírali si odlehlé úseky mimo zastavěné oblasti,“ uvedl.
Správa železnic se s takovými rozsáhlými případy krádeží nesetkává příliš často. „Na železnici se setkáváme častěji s drobnějšími krádežemi. Hlavně kabelů k zabezpečovacím zařízením. Jde o škody malého rozsahu v řádech stokorun a tisícikorun. Takto sofistikované a rozsáhlé krádeže zesilovacího trakčního vedení, které je navíc ještě pod proudem, jsou výjimečné,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.