Při cestách autem po Praze bude řidičům hrozit, že je zastaví policisté a vozu začnou na místě měřit emise. O pravidelném měření přímo v ulicích hovoří memorandum, které uzavřelo hlavní město s republikovou policií. Probíhat by mělo každý týden, při smogu ještě častěji.
Policii v Praze při kontrole „dýchne“ i auto. Město pořídí přístroje na měření emisí přímo v ulicích
Podle memoranda policisté zabezpečí samotné kontroly emisí aut v pražských ulicích a vyčlení na to lidi, techniku jim ale zajistí město. Cílem je odhalit auta s odmontovaným filtrem pevných částic, což je problém, který podle odborníků zhoršuje ovzduší.
„Kontroly budou probíhat opravdu namátkově, zpravidla jednou týdně a samozřejmě dojde-li k nějakému zhoršení smogové situace, jsme připraveni je ještě zintenzivnit,“ uvedl ředitel pražské policie Tomáš Lerch. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) očekává, že výhledově by se mohlo měření zintenzivnit i bez smogu. „Kontroly se mohou navýšit, může se navýšit počet přístrojů,“ míní.
Osm minut měření
Řidičům spěchajícím do práce jistě nepřijde kontrola emisí vhod, protože je výrazně zdrží. Jen samotné měření zabere osm minut. Pokud policejní hlídka zjistí, že jsou spalinové cesty auta v pořádku, budou moci jet.
Kdo neprojde, bude však místo do práce pokračovat v doprovodu policie rovnou na stanici technické kontroly, kde bude kontrola auta pokračovat. „Bude-li závada potvrzena, bude omezena technická způsobilost vozidla,“ podotkl Tomáš Lerch.
Náměstek pražského primátora pro infrastrukturu a životní prostředí Petr Hlubuček (STAN/Spojené síly) ujistil, že nákup měřicích přístrojů město příliš nezatíží. Jde podle něj o poměrně novou technologii. Přístroje o velikosti kufříku stojí kolem čtvrt milionu korun. Město jich prozatím pořídí pět.
Podle Lercha navíc policie v Praze používá další přístroj pro měření emisí, který však pořídilo ministerstvo dopravy. „Pilotní projekt by měl trvat do konce roku, následně se vyhodnotí,“ uvedl. Následně by chtěli policisté tento přístroj používat i mimo Prahu.
Klimatický závazek
Podle Petra Hlubučka je měření emisí, resp. odhalování aut bez filtrů důležité kvůli snaze o snížení emisí – znečištění ve městě je podle něj dílem aut ze čtyř pětin. „Víme, že v Praze jezdí spousta vozidel bez zabudovaného filtru pevných částic. Nemají v pořádku spalinové cesty,“ upozornil.
Adam Scheinherr doplnil, že zkušební měření, která již proběhla, naznačila, že problémy ve výfukovém systému má každé šesté až sedmé kontrolované auto. „Z měření, která provádí Fakulta dopravní ČVUT, vyplývá, že více než 50 procent znečištění pochází z automobilů, které mají poškozený filtr pevných částic. Když by se nám to podařilo eliminovat, byl by to obrovský krok pro Prahu,“ uvedl náměstek pro dopravu.
Technické závady na vozech, které mohou policisté odhalit, se podle Lercha dělí na vážné a nebezpečné. Nefunkční či odmontovaný filtr pevných částic spadá do kategorie vážných závad. Kromě povinnosti závadu do 30 dnů odstranit hrozí při jejím rozpoznání také dvoutisícová pokuta.
Nebezpečné závady stanoví vyhláška o technických silničních kontrolách a jde například o poškození více než 50 procent plochy čelního skla nebo proreznutí nosných částí. Za ně hrozí i desetitisícová pokuta a půlroční zákaz řízení.
Pražská rada v červnu vyhlásila klimatický závazek – do roku 2030 by měly emise oxidu uhličitého ve městě poklesnout o 45 procent a o dalších dvacet let by měla být Praha uhlíkově neutrální. Město se také bude připravovat na změnu klimatu. Konkrétní opatření se zatím připravují, jejich plán by měl být na světě v září.