Pražští policisté odložili kauzu výběru poradce na soutěž o nový mýtný systém. Nenašli žádné důkazy, že by se zakázkou někdo manipuloval. ČT to zjistila z policejního usnesení o odložení případu. V tendru vyhrála nejdražší ze čtyř nabídek, podezření vzbuzovaly i pochybné studie a údajný střet zájmů jednoho ze členů hodnoticí komise. Kriminalisté ale trestný čin nezjistili. Ministerstvo dopravy soutěž loni v létě po zásahu antimonopolního úřadu zrušilo.
Policie odložila kauzu výběru poradce na mýtný tendr. Manipulaci nezjistila
Případ se týká zakázky na takzvaného mýtného poradce, který měl ministerstvu dopravy radit ohledně pokračování mýtného systému po roce 2029. Resort vyhlásil v létě 2022 výběrové řízení, do kterého se přihlásili čtyři zájemci. Uspělo sdružení vedené firmou Ernst & Young, jehož součástí byly také Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) a advokátní kancelář Rowan Legal. A to i přesto, že jejich nabídka – přes 35,6 milionů korun – byla ze všech nejdražší.
Právě na to si stěžovali ostatní uchazeči. Ministerstvo se naopak hájilo tím, že hodnoticí komise, která vítěze doporučila, nebrala cenu jako jediné kritérium. Ve výsledném hodnocení měla váhu třicet procent, zbytek tvořily odborná kvalita, identifikace rizik nebo přidaná hodnota projektu. Právě v těchto oblastech firma Ernst & Young s partnery v hodnocení komise jasně vyhrála.
Tak případ rekapitulují i pražští kriminalisté, kteří se zabývali tím, zda zakázku někdo nezmanipuloval. Zaměřili se především na pětičlennou komisi, která nabídky posuzovala. Tři její členy vyslechli – bývalého ředitele ministerského odboru liniových staveb a silničního správního úřadu Martina Janečka, referenta resortu Jana Rehna a zaměstnance Státního fondu dopravní infrastruktury Milana Donta. Jejich výpovědi i odůvodnění odložení případu sepsali policisté do usnesení, které ČT získala.
Úředník střet zájmu odmítl
Všichni tři muži kriminalistům řekli, že nabídky zájemců byly anonymizované a nikoho tak zvýhodnit nemohli. „Viděl jen čísla, která byla přidělena uchazečům,“ parafrázuje policie slova Rehna. „Členové komise nemohli z předložených formulářů identifikovat konkrétního uchazeče,“ řekl Janeček. Podobně mluvil i Dont.
Vyšetřovatelé nezjistili žádné důkazy, že by úředníci neříkali pravdu. To, že nabídky neobsahovaly údaje firem a dostaly náhodná čísla, si navíc ověřili ze zápisu notářky. Jedinou pochybnost zmiňují ohledně ústních pohovorů s manažery firem. „Neboť jak uvedl sám ředitel Ing. Martin Janeček, tak jednotliví členové hodnoticí komise na základě svých osobních znalostí mohli identifikovat potenciálního dodavatele,“ píše policie, ale dodává, že žádné zvýhodnění se neprokázalo.
Další podezření se týkalo údajného střetu zájmů člena komise Donta. Ten totiž zároveň vyučuje na pražském ČVUT, které se podílelo na vítězné nabídce. Policie se na to Donta ptala, podrobněji se tím ale už v usnesení nezabývá. „O složení jednotlivých uchazečů nebyl nikdo z komise informován do doby otevření obálek s nabídkovou cenou,“ odmítl úředník střet zájmů s tím, že jeho práce na ČVUT se zakázkou nesouvisela. Podobně mluvil i v rozhovoru pro pořad Reportéři ČT, který se kauzou také zabýval.
Studie pro ŘSD
Poslední sporné téma souvisí s jednou z podmínek tendru – uchazeči měli doložit alespoň dvě reference, že se podíleli na poradenství u projektu v hodnotě minimálně miliardy korun. Dopravní fakulta ČVUT proto poslala ministerstvu dvě studie týkající se elektronického mýta, které měla vypracovat pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Ostatní firmy na to ale po zveřejnění vítěze namítly, že si ŘSD dokumenty nikdy oficiálně neobjednalo. To státní úřad potvrdil, dvě studie od ČVUT, které se mýta týkají, však policii poslal. Sama vysoká škola pak uvedla, že ŘSD si od ní vyžádalo dvě publikace. Policejní usnesení se však nezabývá tím, že ŘSD a ČVUT zmiňují různé názvy studií, ty se navíc liší od těch, které vítězné sdružení uvedlo v původní nabídce.
Podle kriminalisty oslovených členů ministerské komise byly studie v pořádku. Ředitelství silnic a dálnic podle referenta Rehna poslalo „velké množství podkladů, ze kterých vyplynulo, že vítěz splnil požadavky“. Dont policii řekl, že formální podmínky zkoumala především advokátní kancelář Havel & Partners, která soutěž pro ministerstvo organizovala. To uvedl i Janeček, podle něhož by nevadilo, že ŘSD studie od ČVUT nevyužilo.
Janeček, který na konci loňského roku ve funkci ředitele odboru podle serveru Seznam Zprávy skončil, tím narážel na slova bývalého úředníka ministerstva dopravy Václava Krumphanzla. Ten pro Reportéry ČT uvedl, že si na studie od Dopravní fakulty ČVUT nevzpomíná. „Kdyby byla účastna přípravy těchto dvou projektů, musel bych to vědět vzhledem k tomu, že jsem je měl oba na starosti. Musel bych vědět, že bylo něco podobného z Fakulty dopravní využito. Nebylo, nevím o tom,“ řekl.
Do soutěže na mýtného poradce se loni v červnu vložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který zakázal ministerstvu uzavřít smlouvu s vítězným konsorciem a část tendru zrušil kvůli chybějícímu popisu hodnocení nabídek.
Ministerstvo dopravy následně zrušilo celou zakázku s tím, že koncepci na výběr dodavatele nového mýtného systému zpracuje samo. Od roku 2019 provozuje mýtný systém sdružení firem SkyToll a CzechToll, které jej převzalo po rakouské firmě Kapsch.