Stát díky mýtu získává miliardy na stavbu a opravu silnic. Jeho výběr má zajištěný už jen na šest let, a tak musí řešit, co bude dál. V minulosti stát nového provozovatele nestihl vybrat včas a jednu z největších státních zakázek opakovaně provázely závažné pochybnosti. A nejinak je tomu i tentokrát. Stát vybral poradce, který mu měl pomoct připravit nový tendr. Ten je teď ale podezřelý, že podváděl. Pro Reportéry ČT natáčeli Zuzana Černá a Michael Fiala.
Reportéři ČT: Nový tendr na mýto je ohrožen. Stát vybral podezřelého poradce
Soutěž o to, kdo bude státu radit, vyhrála začátkem letošního roku poradenská firma Ernst & Young, která si přizvala další pomocníky. Těmi mají být experti z dopravní fakulty pražské ČVUT a právníci z advokátní kanceláře Rowan Legal.
Odmítnutí konkurenti ale tvrdí, že soutěž nebyla fér. Ministerstvo dopravy jejich námitky odmítlo, a tak se obrátili na antimonopolní úřad (ÚOHS). Ten zatím státu zakázal podepsat s vítězem smlouvu.
Za největší problém považují odmítnutí zájemci to, že vítěz podle nich v soutěži podváděl. Tvrdil, že pro stát odvedl významnou práci na obou dosavadních českých mýtných systémech. Podle neúspěšných uchazečů to není pravda.
„Vítěz uvádí, že pro stát odpracoval dvě velké zakázky, o kterých my zcela jistě víme, že nikdy neexistovaly. Protože mýtná oblast je velice specializovaná, velice malá a my všichni víme, co se v ní za posledních patnáct let v Čechách dělo,“ popsal jeden z odmítnutých účastníků soutěže Ondřej Zaoral, který je majitelem společnosti Inoxive.
Vítězná firma Ernst & Young do přihlášky napsala, že její partner v soutěži, Fakulta dopravní ČVUT, dodala státu dvě zásadní analýzy pro oba české mýtné systémy. A to je podle ní argument, proč právě ona má teď státu pomáhat znovu. K žádné spolupráci s dopravní fakultou pražského ČVUT přitom podle bývalého ředitele odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy Václava Krumphanzla nedošlo.
Nehlásí se k ní ani provozovatel současného satelitního mýtného systému. „Zadávací podmínky ze strany ministerstva dopravy byly tak detailní, že jsme ani takovou analýzu nepotřebovali, tudíž jsme si ji ani neobjednali, ani nepoužili,“ podotýká mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.
Falešné reference?
Zda se jedná o falešné reference a měla být soutěž zrušena, v tuto chvíli ministr dopravy nedokáže říct. „To se dozvím, pevně doufám, v krátkém čase na základě rozhodnutí toho, komu to rozhodnutí v tuto chvíli přísluší, tedy ÚOHS. I já mám otazník nad tím, jakou podobu vlastně reference mají a jak je ten uchazeč doložil a doloží,“ řekl šéf resortu Martin Kupka (ODS).
Nakonec to vypadá, že jediné, co z dílny dopravní fakulty ČVUT alespoň názvem připomíná údajné reference, jsou dvě knížečky, které se před několika lety zdarma rozdávaly na odborných konferencích. Jejich autorem je vedoucí Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT v Praze Václav Jirovský.
„V tomto případě se budu muset omluvit. Jak zajisté víte, v současné době je celá věc u ÚOHS a já bych se velmi nerad k celé věci vyjadřoval v médiích dříve, než úřad rozhodne. Pak jsem vám samozřejmě plně k dispozici,“ řekl Reportérům ČT Jirovský.
To ale není jediná věc, která budí pochybnosti. „To výběrové řízení bylo z mého pohledu vysoce nestandardní. Už to, že vyhrála nabídka, která byla nejdražší z těch čtyř,“ upozornil reportér SeznamZprávy.cz Jiří Pšenička.
Dalším problémem je, že v komisi, která o vítězi státní zakázky rozhodovala, seděl šéf kanceláře ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Milan Dont, který zároveň vyučuje na dopravní fakultě pražského ČVUT, stejně jako Jirovský. Právě tato fakulta předložila sporné reference. Dont v tom ale střet zájmů nevidí.
Celou investigativní reportáž můžete zhlédnout ve videu v úvodu článku.