Celá řada činností společnosti Uber, která začala před čtrnácti dny poskytovat své služby v Brně, je podle primátora Petra Vokřála (ANO) nelegální. Na město se obrátili taxikáři se žádostí o zrušení této dopravní služby. Magistrát si teď nechává zpracovat právní analýzu. Příští týden se má rozhodnout, jestli se kvůli společnosti Uber obrátí na soud.
Podnikání společnosti Uber v Brně je podle magistrátu nelegální. Zvažuje podání žaloby
Na protesty brněnských taxikářů naráží společnost Uber už od začátku. Provozovatelé taxislužeb se už podruhé sešli se zástupci města. Chtějí po nich, aby situaci řešili. Magistrát začal už minulý týden řidiče Uberu pokutovat. „Služba poskytovaná Uberem nesplňuje pravidla, která pro taxikáře v Brně platí,“ říká primátor Brna Petr Vokřál (ANO).
Složitý právní rébus: Koho vlastně žalovat?
Společnost Uber se ale brání, že se nejedná o klasickou taxislužbu, ale spolujízdu, pro kterou platí jiná pravidla. „Je to složitý právní rébus,“ přiznává primátor města Brna. Město si nechává vypracovat právní analýzu. Pak se rozhodne, jestli podpoří taxikáře v podání případné žaloby na Uber. Připustil ale, že zatím není zřejmé, proti komu by měla žaloba směřovat, protože zákazníci Uberu dostávají účtenky, kde se střídají názvy různých společností i se sídlem mimo Česko.
Policie řeší ukopnutá zrcátka a vypuštěné pneumatiky aut Uberu
Policisté v Brně řešili od začátku února už desítky oznámení na řidiče nové služby Uber. Volají je taxikáři nebo jejich figuranti. „Policisté jednotlivé případy posílají na magistrát do správního řízení,“ řekl mluvčí policie Pavel Šváb. Konkurenční boj s taxikáři se místy vyhrocuje. Policie řešila také zablokovaná auta řidičů Uberu, ukopnutá zrcátka či vypuštěné pneumatiky. „Vyzýváme řidiče, aby se vyvarovali protiprávního jednání. Nicméně když přijedeme na místo a něco takového se stane, řešíme to odděleně jako přestupek,“ dodal Petr Šváb.
Taxikářům klesají tržby
Petr Vokřál řekl, že chce iniciovat i součinnost policie, finanční správy nebo obchodní inspekce. Zároveň chce kroky koordinovat s Prahou, kde Uber také působí. Obyvatelé Brna ale na služby Uberu slyší a objednávají si je. Taxikářům tak klesají tržby. „ O víkendu byly plesy a naši řidiči měli o čtyřicet procent nižší tržby,“ vyčíslil ztrátu jeden ze zástupců taxikářů David Dostál.
Novela zákona o silniční dopravě sdílenou ekonomiku neřeší
Uber provázejí spory v řadě zemí Evropy. Legislativa totiž není připravená na regulaci sdílené ekonomiky. Ministerstvo dopravy sice připravilo novelu zákona o silniční dopravě, která ale sdílenou ekonomiku neřeší. Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda už však vznikla pracovní skupina napříč ministerstvy a úřady, aby řešila sdílenou ekonomiku nejen v dopravě, ale i v dalších odvětvích. „Případné legislativní úpravy, které skupina navrhne, bude řešit zřejmě až nová vláda a sněmovna,“ řekl Neřold.