Brněnský magistrát začal pokutovat řidiče Uberu. Společnost v Brně od února nabízí nový způsob dopravy prostřednictvím mobilní aplikace. Uber kritizují i zavedené brněnské taxislužby. Taxikáři se sešli se zástupci města a chtějí po nich, aby se obrátili na soud a požádali jej o vydání předběžného opatření, kterým by zakázal společnosti Uber poskytovat ve městě služby.
Taxikáři chtějí zákaz Uberu v Brně. Magistrát začal rozdávat pokuty
V Brně je možné služby Uberu využívat týden. Od začátku naráží na protesty místních taxikářů. Ti chtějí po magistrátu, aby zasáhl. Sešli se proto s vedoucím odboru dopravy Vladimírem Bielkem a náměstkem primátora pro dopravu Matějem Hollanem (Žít Brno).
Zástupci brněnských taxikářů tvrdí, že Uber porušuje zákon a požadují, aby magistrát záležitost právně prošetřil. „Doložili jsme magistrátu skutkovou podstatu nelegálního podnikání,“ řekl Radek Kolář z Cechu taxikářů.
Matěj Hollan prohlásil, že město chce, aby v taxislužbě panovala konkurence, zároveň však musí být dodržovány zákony. „Podnětem taxikářů se budeme zabývat a uvidíme, jestli k tomu jako magistrát nějak přistoupíme, nebo ponecháme činnost na státní správě,“ řekl náměstek primátora Hollan.
Přesvědčit náměstka mají i kontroly odboru dopravy. Ten dosud řidičům Uberu rozdal tři blokové pokuty. Mnohem aktivnější jsou ale sami taxikáři, kteří za uplynulý víkend ve městě na konkurenci asi čtyřicetkrát zavolali policii.
Jde o spolujízdu, tvrdí Uber
Řidiči, kteří jezdí pro Uber, porušují podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka v několika případech zákony i vyhlášku. Společnost inzeruje svoji službu jako placenou spolujízdu, oponenti v ní však vidí klasickou taxislužbu. Taxikáři musí mít licenci na základě zkoušek, musí mít vozidlo registrované k provozování taxislužby, musí mít auto označené jako taxi, musí mít taxametr. „Jednoznačně se jedná o poskytování služby za úplatu druhému subjektu,“ řekl Bielko o Uberu.
Samotná společnost Uber kontroly vnímá jako pokusy o omezení práva spotřebitele na svobodný výběr a znemožnění rozvoje inovativních řešení. „Uber není taxislužba, nechceme být konkurencí taxislužeb, cílíme na jiné skupiny cestujících, než na ty, které využívají taxislužby,“ řekla mluvčí Uberu Miroslava Jozová.
Proti Uberu protestují i taxikáři v Praze
V Praze funguje Uber od roku 2014. I tam se setkal s protesty. Taxikáři blokovali v centru dopravu a nakonec se obrátili na soud. Ten však loni v listopadu konstatoval, že neexistuje žádný předpis, který by zakazoval využívání aplikace Uber POP a zrušil pokutu, kterou řidič dostal. Pražský magistrát chce toto rozhodnutí zvrátit.
Nedostatečné legislativní ukotvení celé oblasti přiznávají i právníci. „V té podobě, jak to dnes známe, neexistuje žádný konkrétní právní předpis, který by tento produkt sdílené ekonomiky reguloval,“ říká advokát Martin Kulhánek.