V Brně začala oficiálně fungovat firma Uber, která nabízí pomocí speciální aplikace placenou jízdu po městě s taxikářem – amatérem. Tím se může stát každý, kdo se do služby zaregistruje, aniž by potřeboval licenci jako skuteční taxikáři. Jihomoravská metropole je tak v Česku druhým městem po Praze, kde služba funguje.
Uber dorazil do Brna. Amatérské taxi má věrné klienty i nepřátele
Služba funguje podobně jako taxi. Pomocí aplikace cestující zadá nástupní a cílovou adresu, ta mu vyhledá nejbližšího řidiče a spočítá odhadovanou cenu. Cestu lze sledovat přímo na mapě v mobilu. Nástupní taxa činí 25 korun, za ujetý kilometr se platí 9,90 a za minutu jízdy tři koruny.
Cesta z letiště na náměstí Svobody tak vyjde na zhruba 177 až 228 korun. Pro srovnání City Taxi Brno účtuje nástupní sazbu 40 korun a 30 korun za kilometr. Odhadovaná cena pomocí webové kalkulačky za stejnou trasu je 350 korun.
Řidiči, kteří se u Uberu zaregistrují, musí splňovat několik podmínek – čistý trestní rejstřík, musí předložit výpis z bodového hodnocení řidiče, musí mít živnostenský list pro podnikání v silniční motorové dopravě a musí mít v pořádku všechny doklady o vozidle, které nesmí být starší deseti let. Zároveň funguje samoregulační systém, kdy se navzájem hodnotí cestující a řidiči.
Hollan: Jsou tu konflikty se zákonem
V Praze čelí Uber nevoli klasických taxislužeb, které se zatím neúspěšně soudily. Náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno) uvedl, že je role města složitá. „Jsou tu zřejmé konflikty se zákonem. Na druhou stranu je těžké polemizovat s tím, že služba má po celém světě miliony spokojených zákazníků,“ okomentoval službu Hollan.
Dodal, že samotná rada města nic v souvislosti s jejím zavedením a fungováním kontrolovat nebude. „Předpokládám, že to budou řešit úředníci odboru dopravy, budou je kontrolovat, aby jednali v souladu se zákonem,“ dolnil náměstek.
Uber většinou není hlavním povoláním
Jen menší procento řidičů se věnuje „taxikaření“ pro Uber jako hlavnímu povolání. V Praze je měsíčně aktivních zhruba 1100 řidičů, z nichž 91 procent má výdělek ještě z jiné činnosti. Necelá třetina z nich jezdí méně než deset hodin týdně. „Řidiče dělají zpravidla ti, kteří si chtějí přivydělat. Ale stává se, že k nám míří i řidiči klasických taxislužeb,“ vysvětlil generální ředitel pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský.
Do Brna se firma rozhodla expandovat kvůli jeho velikosti, kvůli tomu, že jde o centrum inovací, je v něm hodně studentů a město se silně orientuje na koncept Smart Cities. Vedení společnosti chce postupně, podobně jako v Praze, garantovat, že auto bude přistavené do pěti minut.