Pardubické civilní letiště by mohlo v příští charterové sezoně nabízet až deset destinací. Do nabídky se nejspíš vrátí Turecko nebo řecké ostrovy. Posílit chce také nákladní dopravu, jedná o podmínkách s dopravci. Zboží a materiál by se mohly začít dovážet do Pardubic už letos a podle ředitele provozní letištní společnosti Ivana Čecha by cargo mohlo v budoucnu tvořit až polovinu zdejších příjmů.
Pardubické letiště chce létat až do deseti destinací. Posílit hodlá i nákladní dopravu
Letiště loni přepravilo jen něco málo přes čtyřiatřicet tisíc lidí, zásadní vliv měla pandemie. Nejvíc přepravených letiště evidovalo v roce 2013, kdy odbavilo přes sto osmdesát tisíc cestujících. Letošní rok se vyvíjí už lépe než ten loňský, do závěru charterové sezony v půlce září má letiště téměř šedesát tisíc pasažérů.
„Sezonu se nám podařilo zachránit. Létalo se Bulharsko, létaly tady tři cestovní kanceláře. Velice dobře se nám podařilo podchytit lety do Alicante, létalo se třikrát týdně. Do konce října pokračujeme dvakrát týdně. S Ryanairem jsme Alicante podepsali smlouvu na další tři roky,“ řekl ředitel společnosti East Bohemian Airport (EBA) Ivan Čech.
Ruská klientela byla v minulých letech stěžejní
Z Pardubic také létá maďarská nízkonákladová společnost WizzAir, spojení několikrát týdně mezi Lvovem a Kyjevem se podařilo podle manažera udržet i za přísných protiepidemických opatření. „Myslím si, že když se svět nezblázní, když se nám podaří bojovat s covidem, tak musí být příští rok podstatně lepší,“ řekl.
Plány na rok 2022 nyní vznikají, letní sezona by měla začít v březnu. Letiště se snaží dát lokálním cestovním kancelářím dobré podmínky, jedná i s velkými hráči, jako je Fischer nebo Exim Tours. „Jednáme o podmínkách pro lety do Ruska, abychom znovu napojili letiště v Moskvě nebo Petrohradě,“ řekl Čech. Ruská klientela byla v minulých letech pro letiště stěžejní.
Letiště jedná s čínským dopravcem
Letiště chce posílit také nákladní dopravu, jedná o podmínkách s dopravci. Zboží a materiál by se mohly začít dovážet do Pardubic už letos. „Protože se zrušilo strašné množství pravidelných linek, kde se překládal i letecký materiál, cargo hodně zdražilo a je po něm poptávka. Česká republika má 10,5 milionu obyvatel, nejsme tolik exportní, víc dovážíme. Je otázka, jak letadla naplnit nejen na importu, ale i na exportu,“ vysvětlil Čech.
Letiště dojednává podmínky s dopravcem China Cargo Airlines. Firma vznikla v roce 1998 a sídlí v Šanghaji. Nepravidelnou linku by mohla provozovat co nejdřív. „Pokusíme se sehnat i další zboží, abychom byli soběstační také na exportu. Cargo by nám mohlo dělat padesát procent příjmů, svět ukazuje, že letecká nákladní doprava se může stát naší další opěrnou nohou,“ poznamenal Čech.
Cargo doprava v Pardubicích má podle městského a krajského zastupitele a poslance Martina Kolovratníka (ANO) velký potenciál. Pražské letiště je vytížené. „V době pandemie tady přistávaly ruslany se zdravotnickým materiálem, naše dráha jim vyhovuje, dostačuje,“ řekl Kolovratník. Pardubice jsou ve středu republiky, jsou dobře dopravně napojené.
Civilní přeprava z Pardubic funguje od roku 1994. Akcie EBA drží ze dvou třetin město Pardubice, ze třetiny kraj. Záporné hospodaření vykazuje společnost od roku 2015, předtím byla tři roky v plusu. Akcionáři opakovaně poskytli společnosti peníze na zvýšení základního kapitálu nebo na investice. EBA ještě splácí stavbu terminálu Jana Kašpara za 276 milionů korun. Pardubice ručí za úvěr ve výši svého podílu směnkou.