Pražské letiště ožívá. Cestovky i aerolinky věří v úspěšnou sezonu

Pražské Letiště Václava Havla ožívá. Aktuálně se odtud létá do zhruba devadesáti destinací. V červenci pak mají přibýt jak spoje, tak i cestující. V květnu jich letištěm prošlo podle prvních odhadů zhruba 130 tisíc – oproti květnu roku 2019 asi desetina. Podnikatelé očekávají, že v létě bude zájem o lety vysoký, kapacity mají poptávku převýšit opět na podzim.

Video Byznys ČT24
video

Byznys ČT24: Letištní provoz ožívá

Létání zejména na dlouhé vzdálenosti nadále ztěžují vysoké ceny letenek i trvající protiepidemická opatření. Australan Bradley Zawodny se přestěhoval do Česka za partnerkou čtyři měsíce před pandemií. Do své vlasti se od té doby nepodíval. „Sto padesát tisíc korun za jednosměrnou letenku pro nás dva, a navíc cena karanténního hotelu dalších šestašedesát tisíc,“ vypočítává, kolik by ho stála jednosměrná cesta do Austrálie.

Země navíc omezila vstup pouze pro své občany a osoby s trvalým pobytem – pro partnerku a dítě by tak Zawodny musel zajistit výjimku, jelikož syn se narodil loni už v Česku a zatím nezískal australské občanství.

Generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman očekává, že zájem o delší cesty do exotických cílů se vrátí v zimě. „Připravujeme se na to, že se klienti vrátí, nemůžeme čekat se založenýma rukama,“ podotýká.

Zakladatel Kiwi.com nečeká cenovou válku

Oživení provozu má pomoci mimo jiné dálkové letadlo Airbus A330, s nímž budou turisté cestovat mimo Evropu bez mezipřistání. V úterý se stroj, který nabízí dvanáct sedadel v byznys třídě a dalších 177 v economy, představil na Ruzyni poprvé. „S tímto letadlem budeme létat do exotických destinací, jako jsou Maledivy, Zanzibar, Dominikánská republika a Kuba,“ avizuje Zeman.

Provozovatel letounu, společnost Luke Air, bude mít v Praze novou základnu. Kromě Luke Air tu pobočku otevírá také Eurowings, dceřiná společnost německé Lufthansy. V současnosti má svou základnu v Praze kromě ČSA a Smartwings také irský Ryanair.

„Aktuálně mohou cestující z České republiky z Prahy odletět do více než devadesáti destinací, včetně charterových letů. A v průběhu léta budou přibývat,“ popisuje mluvčí Letiště Václava Havla Kateřina Pavlíková. Podle Zemana je aktuální zájem o dovolené vysoký.

Ředitel a zakladatel letenkového vyhledávače Kiwi.com Oliver Dlouhý nepředpokládá, že vyšší konkurence na Ruzyni povede k letní cenové válce mezi aerolinkami. Výrazně se podle něj konkurence začne projevovat na podzim, kdy kapacity začnou převyšovat poptávku.

Léto bude asi drahé, na podzim se má opět zlevnit

Aerolinie potřebují lidi znovu naučit létat obnovenými linkami, vysvětluje dále Dlouhý. Proto byly některé letenky „až nesmyslně levné“, takové období ale už prý nebude dlouho trvat. „To skončí ve chvíli, kdy poptávka začne převyšovat nabídku. To se dle mého předpokladu stane 1. července, kdy vejdou v platnost covid pasy,“ uvažuje ředitel Kiwi.com s tím, že během letní sezony ceny výrazně vzrostou.

Takový předpoklad vyslovil i Zeman: „Teď je období, kdy klienti létají na dovolené za nejnižší ceny. Poté prázdniny, to je opět část roku, kdy budou ceny opět šplhat nahoru.“

V úterý například oznámily další linku do Itálie nízkonákladové aerolinie Wizz Air. Celkově se tedy dá cestovat do více destinací než loni. Čísla z roku 2019 jsou ale zatím výrazně vyšší. „Podíl je asi osmdesát procent na pravidelných spojích a dvacet procent na charterech,“ přibližuje Pavlíková.

O rozvoj dalších míst by se mělo starat už nové vedení pražského letiště. S půlnocí vypršela lhůta pro podání přihlášek na nového šéfa, dosavadnímu řediteli Václavu Řehořovi smlouva končí.